رفع تیرگی زیر چشم‌ها

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

چشمان زیبا و درخشان یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که در زیبایی چهره مؤثرند. تیرگی زیر چشم‌ها سبب می‌شود چشم‌ها خسته و کدر به نظر برسند و همچنین وجود این حلقه‌های تیره زیر چشمان‌تان، سبب می‌شود مسن‌تر از آنچه هستید به نظر برسید. بسیاری از خانم‌ها و آقایان در سنین مختلف با این مشکل آزاردهنده مواجه هستند، امروزه روش‌های گوناگونی برای رفع تیرگی زیر چشم وجود دارد که می‌توان با به‌ کار‌گیری این روش‌ها طراوت و شادابی چشمان را بازیافت. در این مقاله ابتدا به بررسی علل تیرگی زیر چشم می‌پردازیم و سپس روش‌های رفع تیرگی زیر چشم‌ها را مرور خواهیم کرد. با ما در مجله‌ی دیجی‌استایل همراه باشید.

علل بروز تیرگی زیر چشم‌ها

دلایل تیرگی زیر چشم

تیرگی زیر چشم‌ها علل مختلفی دارد؛ خواب ناکافی و نامناسب یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث خستگی چشم و بروز حلقه‌های تیره زیر چشمان شما شود.

دلایل ژنتیکی هم از جمله‌ی این عوامل محسوب می‌شوند. اگر والدین‌تان دچار «هایپر پیگمنتاسیون» (تجمع رنگدانه‌ها) زیر چشم هستند شما هم ممکن است این مشکل را از آن‌ها به ارث برده باشید. طبق آخرین تحقیقات، توزیع ملانین در پوست زیر چشم هم تحت تأثیر عوامل ژنتیکی قرار می‌گیرد.

افزایش سن هم یکی از مهم‌ترین عوامل تیرگی زیر چشم محسوب می‌شود. از آنجایی که با افزایش سن پوست شل می‌شود و خاصیت ارتجاعی‌اش را از دست می‌دهد زیر چشم‌ها به مرور زمان گودتر خواهد شد و به دلیل گودی زیر چشم‌ها، با به وجود آمدن سایه‌ای در زیر چشم به نظر می‌رسد که زیر چشم‌ها تیره‌تر شده‌اند. همچنین با کاهش کلاژن پوست نازک‌تر می‌شود و مویرگ‌های زیر چشم برجسته‌تر به نظر می‌رسند. رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی هم این عوامل را تشدید می‌کنند.

کسانی که پوست نازک و سفید دارند، بیشتر با مشکل تیرگی زیر چشم‌ها مواجه‌اند. در این حالت چون پوست زیر چشم نازک‌تر از معمول است، رنگ مویرگ‌های خونی ریز موجود در زیر چشم‌ها باعث می‌شود زیر چشم‌ها تیره‌تر به نظر برسد.

احتباس مایعات هم از دیگر عوامل ایجاد‌کننده‌ی تیرگی زیر چشم است. احتباس مایعات ممکن است با بارداری یا افزایش وزن، آسیب ناشی از نور خورشید، تغییرات هورمونی، نوشیدن زیاد الکل، مصرف دخانیات‌، رژیم غذایی ناسالم یا پرنمک، استرس، فقر آهن، خشکی پوست و کار طولانی مدت در بدن رخ دهد.

آلرژی

آلرژی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به دلیل تورم و التهاب مویرگ‌های خونی، منجر به سیاهی زیر چشم شود. اگر فکر می کنید آلرژی باعث ایجاد سیاهی زیر چشمتان شده، به پزشک مراجعه کنید چرا که مصرف آنتی‌هیستامین‌ها و قطره‌های چشمی ممکن است به شما کمک کند.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

درمان‌ تیرگی زیر چشم در منزل

یافتن راه حل مناسب برای مشکل تیرگی زیر چشم به دلالیل بروز این حلقه‌های تیره و انتخاب شخصی شما بستگی دارد. با وجود روش‌های طبیعی و خانگی، و درمان‌های متعدد کلینیکال، یافتن درمان مناسب یا پیشگیری از بروز تیرگی زیر چشم چندان دشوار نیست. در این بخش راه‌حل‌های خانگی رفع سیاهی زیر چشم را بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است علاوه بر موارد ذکر شده، نوشیدن آب زیاد و مصرف غذاهای سالم و مواد مغذی هم به پیشگیری و درمان تیرگی زیر چشم کمک می‌کند.

خواب مناسب و بالا نگهداشتن سر هنگام خواب

رفع تیرگی زیر چشم با خواب مناسب

اگرچه از بین بردن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم ممکن است امری چالش‌برانگیز به نظر برسد، اما با انجام چند روش ساده می‌توانید از شدت تیرگی زیر چشم‌هایتان بکاهید. خواب کافی و خوابیدن در وضعیتی که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد راهی آسان برای کاهش سیاهی دور چشم به طور طبیعی است.

فقط کافیست با اضافه کردن یک بالش اضافه یا استفاده از یک بالش بلندتر، سرتان را در طول شب بالا نگه دارید و از تجمع مایع زیر چشم و ایجاد سیاهی دور چشم جلوگیری کنید. در این حالت صبح با چشمانی روشن‌تر و شاداب‌تر بیدار خواهید شد. این روش پیشگیری به ویژه برای افرادی که دارای حلقه‌های تیره ناشی از مشکلات عروقی هستند مفید است. همچنین می‌توانید در کنار این روش تکنیک کمپرس سرد را هم انجام دهید تا مویرگ‌های خونی منقبض شوند و از سیاهی دور چشم جلوگیری شود.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

کمپرس سرد

کمپرس سرد برای تیرگی زیر چشم

اگر تیرگی زیر چشمتان به علت تورم مویرگ‌ها و التهاب پوست زیر چشم ایجاد شده است، کمپرس سرد به شما برای غلبه بر این وضعیت کمک می‌کند. خیار یکی از بهترین موادی است که می‌توانید از آن برای برای کمپرس سرد استفاده کنید، کافیست خیار را به مدت نیم‌ساعت در یخچال بگذارید و سپس آن را به صورت حلقه‌ای با یک برش ضخیم ببرید و روی چشم‌ها بگذارید و اجازه بدهید حدود ۱۵ دقیقه روی آن‌ها بماند. اگر می‌خواهید که این درمان اثر درازمدت داشته باشد باید آن را ۲ الی ۳ بار در هفته تکرار کنید.

به جای خیار می‌توانید از سیب‌زمینی سرد، چای کیسه‌ای یخ‌زده یا تکه‌های یخ درون یک پارچه هم استفاده کنید که اثرات مشابه دارند.

استفاده از روغن‌ها و مواد طبیعی

استفاده از روغن‌ها و مواد طبیعی می‌تواند راهی فوق‌العاده برای درمان ایمن و مقرون به صرفه‌ی سیاهی دور چشم در خانه باشد.

سیب‌زمینی از جمله سفید‌کننده‌های طبیعی است که می‌توانید از آن برای روشن شدن سیاهی دور چشم و کاهش پف استفاده کنید. یک پنبه را در آب سیب‌زمینی رنده شده خیس کنید و آن را روی چشمان بسته و حلقه‌های تیره خود قرار دهید و بگذارید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشمانتان باقی بماند.

گلاب هم با کاهش التهاب و تسکین پوست زیر چشم‌ها می‌تواند در رفع سیاهی زیر چشم مؤثر باشد. برای این منظور پنبه یا پد پنبه‌ای را آغشته به گلاب کنید و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر چشمتان بگذارید.

روغن بادام، نرم‌کننده و سرشار از ویتامین E است؛ همچنین می‌تواند برای کاهش تیرگی زیر چشم هم مفید باشد. قبل از خواب مقدار کمی از روغن بادام را روی حلقه‌های تیره زیر چشم‌ها ماساژ دهید و صبح با آب سرد بشویید.

گوجه‌فرنگی و لیمو هم مانند سیب‌زمینی خاصیت سفید کنندگی دارند. یک قاشق آب گوجه‌فرنگی را با یک قاشق آب لیمو ترکیب کنید و با استفاده از پنبه یا پد پنبه‌ای زیر چشمتان بگذارید و پس از ده دقیقه آن را بشویید.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

استفاده از کرم‌ها، سرم‌ها و ماسک‌های زیرچشم موجود در بازار

تیرگی زیر چشم

امروزه محصولات آرایشی بهداشتی بی‌شماری برای زیر چشم در بازار وجود دارند که برای کمک به رفع هایپرپیگمنتاسیون و سیاهی دور چشم طراحی شده است. برای این که نتیجه دلخواهتان حاصل شود باید بدانید که کدام مواد و ترکیبات برای شما مناسب‌تر هستند بنابراین بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت و نوع تیرگی زیر چشمتان تعیین شود و با توجه به آن و با کمک پزشک بتوانید مناسب‌ترین محصولات زیبایی را برای رفع مشکلتان انتخاب کنید.

محصولات حاوی ویتامین C به روشن شدن رنگ پوست کمک می‌کنند در حالی که محصولات دارای رتینول باعث افزایش کلاژن می‌شوند. هر چند باید در استفاده از هر دوی این ترکیب‌ها دقت کنید چرا که این مواد می توانند پوست حساس را تحریک کنند و پیش از مصرف باید تست شوند.

کرم‌های مرطوب‌کننده و روشن‌کننده زیر چشم هم می‌توانند به رفع سیاهی دور چشم کمک کنند. که یکی از باکیفیت ترین آنها کرم دور چشم گاتیو می باشد. اسید هیالورونیک و گلیسیرین موجود در ترکیب این محصولات به هیدراته شدن و حجیم شدن ناحیه کمک می‌کند. همچنین، کرم‌هایی با رتینوئیدهای ملایم برای اصلاح رنگدانه‌ها، ‌کرم‌ها و ماسک‌های حاوی کافئین برای بیدار شدن چشم‌های خسته و محصولات حاوی عصاره‌ی چای سبز یا روغن هسته‌ی انگور برای تقویت دیواره‌ی مویرگ‌های زیر چشم هم می‌توانند در کاهش سیاهی زیر چشم‌ها مؤثر باشند.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

درمان تیرگی زیر چشم در کلینک‌های زیبایی و پوست

درمان تیرگی زیر چشم در کلینیک

اگر تیرگی زیر چشم‌هایتان با روش‌های خانگی درمان نمی‌شوند یا می‌خواهید در کوتاه مدت نتیجه‌ی دلخواه‌تان را بگیرید، تکنیک‌های زیبایی متعددی که در کلینیک های زیبایی انجام می‌شوند می‌توانند به صورت دائمی و یا دوره‌ای، تیرگی و گودی زیر چشم را بهبود دهند. برخی از این تکنیک‌ها مرور می‌کنیم.

تزریق فیلر یا ژل (Filler injection)

در مواردی که علت گودی و سیاهی زیر چشم کاهش حجم و یا کاهش چربی باشد می توان از تزریق فیلر به عنوان روشی مطمئن استفاده کرد. فیلرهای اسید هیالورونیک برای پنهان کردن ملانین و عروق خونی ایجادکننده‌ی حلقه‌های تیره طراحی شده‌اند و می توانند در کاهش تغییر رنگ زیر چشم مؤثر باشند.

البته استفاده از فیلر گاهی اوقات می‌تواند مشکل را بدتر کند یا تورم و کبودی ایجاد کند. بنابراین برای اینکه نتیجه‌ی دلخواه‌تان حاصل شود باید حتما به پزشکان ماهر و معتبر مراجعه کنید. همچنین بهتر است بدانید که استفاده از فیلر یک روش دائمی برای کاهش تیرگی زیر چشم نیست و تقریبا هر سال باید فیلر را ترمیم کنید.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

تزریق چربی (Fat injection)

یکی دیگر از روش‌های درمان گودی و سیاهی زیر چشم تزریق چربی است. در این روش چربی مورد نیاز برای تزریق از بدن خود فرد گرفته خواهد شد. درمان گودی زیر چشم با تزریق چربی در مواردی توصیه می‌شود که تیرگی و سیاهی زیر چشم ناشی از نازک شدن پوست و کاهش چربی زیر پوست چشم و بالای گونه باشد. نتایج درمان تیرگی زیر چشم با تزریق چربی ماندگارتر از تزریق ژل است.

لیزر وسکولار (Vascular lasers)

در مواردی که سیاهی زیر چشم به علت التهاب مویرگ‌های زیر چشم اتفاق میفتد، این روش درمانی بسیار مؤثر خواهد بود. در این حالت حلقه‌های بنفش مایل به قرمز در زیر چشم به وجود می‌آیند و باعث تیرگی زیر چشم‌ها می‌شوند. این روش درمانی گران و بسیار حساس است بنابراین قبل از مراجعه به کلینیک حتما تحقیقات لازم را انجام دهید.

لیزر فرکشنال (Fractional-laser)

در مواردی که سیاهی چشم به علت افزایش سن رخ می‌دهد، لیزر فرکشنال یا RF با بازسازی کلاژن و تقویت ماهیچه‌ها و پوست اطراف چشم به کاهش سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. در این روش اشعه‌ی RF با گرم کردن لایه‌های عمیق‌تر، پوست را به تولید کلاژن و الاستین جدید ترغیب می‌کند و این گردش سلولی، به پوست کمک می‌کند تا شاداب‌تر و جوان‌تر به‌نظر برسد.

میکروندلینگ (Microneedling)

اگر علت تیرگی زیر چشم ناشی از شل شدن پوست باشد، یک دوره‌ی درمانی میکرونیدلینگ می‌تواند به تحریک رشد کلاژن و الاستین، و در نتیجه تقویت و سفت شدن پوست و رفع علت سیاهی دور چشم کمک کند.

رفع تیرگی زیر چشم‌ها

و در آخر

در این مطلب انواع روش‌های درمان و پیشگیری از تیرگی زیر چشم را مرور کردیم. باز هم تاکید می‌کنیم که اگر قصد دارید از تکنیک‌های کلینیکی برای درمان تیرگی زیر چشم استفاده کنید حتما کلینیک و پزشک مناسب و معتبر را برای انجام این روش‌ها انتخاب کنید. از دیگر نکاتی که باید حتما به آن توجه داشته باشید استفاده از محصولات باکیفیت و برند های معتبر است چرا که پوست زیر چشم یکی از حساس‌ترین نقاط بدن محسوب می‌شود و استفاده از ترکیبات و محصولات نامناسب می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به چشم‌ها و پوست زیر چشم وارد کند.

پیشنهاد ما به شما کرم دور چشم گاتیو می باشد که بسیار با کیفیت و دارای لیبل اصالت و تاییدیه سازمان غذا دارو وزارت بهداشت می باشد.

منابع : darkcirclesclinic, thetrendspotter digistyle