ارزش غذایی انبه

ارزش غذایی انبه

انبه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این میوه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف به شمار می‌رود. ارزش غذایی یک فنجان (۱۶۵ گرم) انبه به شرح زیر است.

کالری۹۹
پروتئین ۱.۳۵ گرم
کربوهیدرات۲۴.۷ گرم
فیبر غذایی۲.۶۴ گرم
چربی۰.۶۲۷ گرم
فولات۷۱ میکروگرم
ویتامین C۶۰.۱ میکروگرم
کلسیم۱.۲ میلی‌گرم
آهن۰‌.۲۶۴ میلی‌گرم
سدیم۱.۶۵ میلی‌گرم
پتاسیم۲۷۷ میلی‌گرم

این میوه همچنین حاوی ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم، منگنز و فسفر است.

خواص انبه برای سلامتی

در ادامه به خواص انبه برای بدن اشاره می‌کنیم.

ارزش غذایی انبه

۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است

انبه غنی از پلی‌فنول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کائمفرول، بنزوئیک اسید و… است. آنتی‌اکسیدان‌ها اهمیت زیادی برای بدن دارند، چون از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند ‌که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند.

تحقیقات مختلف بین آسیب رادیکال‌های آزاد و علائم پیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن ارتباط برقرار کرده‌اند. در میان پلی‌فنول‌های موجود در انبه، منگیفرین معروف‌تر است و حتی گاهی اوقات به آن «سوپر آنتی‌اکسیدان» گفته می‌شود، چون به‌طرز ویژه‌ای قدرتمند است. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده به این نتیجه رسیدند که منگیفرین ممکن است با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند که با سرطان‌های مختلف، دیابت و سایر بیماری‌ها در ارتباط هستند.

۲. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی یکی دیگر از خواص انبه محسوب می‌شود. جای دادن انبه در رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک کند. این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که شاید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

مطالعه‌ی دانشگاهی انجام شده به این نتیجه رسید که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. پتاسیم هم به‌عنوان یک رگ‌گشا عمل می‌کند و ممکن است فشار روی رگ‌های خونی را کاهش دهد و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. انبه منبع غنی بتاکاروتن محسوب می‌شود.

کاروتنوئیدها ممکن است از طریق پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های صحرایی نشان داد که منگیفرین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که مکمل‌های منگیفرین سطح کلسترول خوب (HDL) را بالا می‌برند.

۳. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

خواص انبه در بهبود سلامت دستگاه گوارش

انبه حاوی آنزیم‌های گوارشی مثل آمیلاز است. این آنزیم‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند ساده تجزیه می‌کنند. این موضوع ممکن است به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز است. محققان در یک مطالعه‌ در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که انبه ممکن است به تسکین علائم یبوست کمک کند.

۴. سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند

یکی دیگر از خواص انبه، تقویت سلامت چشم‌ها است. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه ممکن است در تقویت سلامت چشم‌ها اثرگذار باشند. لازم است بدانید که ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می‌بخشد و کمبود شدید آن می‌تواند منجر به کوری شود. ویتامین ذکر شده به‌طور ویژه برای عملکرد بهینه‌ی قرنیه ضروری است.

چشم‌های انسان‌ها به دو نوع کاروتنوئید ضروری به نام‌های لوتئین و زیگزانتین نیاز دارند. انبه منبع غنی زیگزانتین به شمار می‌رود و ممکن است به تقویت سلامت چشم‌ها کمک کند. بر اساس نتایج مطالعه‌ی انجام شده در بوستون آمریکا، کریپتوگزانتین (یک نوع کاروتنوئید دیگر در انبه) خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد در اثر افزایش سن را در افراد مسن ژاپنی کاهش داد.

ارزش غذایی انبه

۵. خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند

کاهش خطر ابتلا به سرطان را هم می‌توانیم در لیست خواص انبه قرار دهیم. گوشت انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپینوئید و پلی‌فنول‌ها است که گفته می‌شود خواص ضدسرطانی دارند. نشان داده شده که انبه آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی دارد که در میوه‌ها و سبزیجات دیگر یافت نمی‌شوند.

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسید که پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند و ممکن است در کاهش استرس اکسیداتیو مفید باشند. استرس اکسیداتیو می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان را افزایش دهد.

خواص ضدسرطانی انبه به وجود منگیفرین در آن برمی‌گردد. مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌ها در سال ۲۰۱۵ نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در انبه ممکن است جلوی ابتلا به سرطان سینه را بگیرند. همچنین نشان داده شده که منگیفرین از رشد سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ و کبد جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه‌ی حیوانی انجام شده‌ی دیگر روی موش‌ها به این نتیجه رسید که لوپئول موجود در انبه ممکن است با سرطان پروستات مبارزه کند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده شد پلی‌فنول‌های انبه از رشد سرطان سینه پیشگیری می‌کنند.

۶. ممکن است دیابت را درمان کند

خوردن انبه ممکن است به درمان دیابت کمک کند. مطالعه‌ی انجام شده روی ۲۰ فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف نصف انبه‌ی تازه به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون شد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که عصاره‌ی پوست انبه خواص ضددیابتی دارد. ‌یک مطالعه‌ی دانشگاهی هم به این نتیجه رسید که منگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مفیدی روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

۷. آنمی را درمان می‌کند

انبه حاوی آهن است و شاید به افراد و زنان باردار مبتلا به آنمی در دریافت آهن بیشتر کمک کند. ویتامین C موجود در انبه می‌تواند به جذب درست آهن در بدن کمک کند.

۸. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

انبه حاوی ویتامین B6 است و زمانی که به همراه سایر مواد غذایی غنی از این ویتامین مصرف شود، ممکن است در تقویت سلامت مغز مفید باشد. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B6 می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و صرع را افزایش دهد.

مطالعه‌ی انجام شده روی موش‌ها ثابت کرد که عصاره‌ی انبه شاید حافظه را بهبود ببخشد. یک مطالعه‌ی دیگر در تایلند عنوان کرد که عصاره‌ی انبه ممکن است از شما در برابر اختلال شناختی خفیف محافظت کند. هرچند برای پی بردن به خواص انبه روی سیستم شناختی به مطالعات بیشتری نیاز است.

۹. سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

 کاهش سطح کلسترول خون

محققان در یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که منگیفرین موجود در انبه در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار است. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که منگیفرین انبه میزان کلسترول خوب را بالا برد.

۱۰. به کاهش وزن کمک می‌کند

محققان در یک مطالعه روی تأثیر پوست انبه (که بیشتر ما آن را دور مینداریم) در جلوگیری از شکل‌گیری سلول‌های چربی تأکید کردند. مصرف انبه و پوست آن به همراه دنبال کردن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش وزن کمک کند. انبه حاوی فیبر است و شاید به‌طور بالقوه در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

در یک مطالعه‌ی دانشگاهی ثابت شد که فیبر غذایی، به‌ویژه فیبری که از طریق مصرف میوه و سبزیجات دریافت می‌شود، به کاهش وزن کمک می‌کند. علت این موضوع این است که فیبر باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید و در نتیجه غذای مصرفیتان کاهش پیدا کند.

۱۱. سلامت کبد را تقویت می‌کند

مصرف انبه ممکن است عملکرد کبد را بهبود ببخشد. بعضی از شواهد نشان می‌دهند که انبه‌ی نرسیده ممکن است در درمان بیماری‌های کبدی مفید باشد. با این حال مطالعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

انبه منبع غنی ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این میوه حاوی ویتامین C است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. یک مطالعه‌ی دانشگاهی به این نتیجه رسید که انبه غنی از بتاکاروتن بوده که نوعی کاروتنوئید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ویتامین A یک ماده‌ی مغذی مهم دیگر در انبه است که آن هم در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار است. یک فنجان (۱۶۵ گرم) انبه ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین مهم را برطرف می‌کند. این ویتامین‌ ممکن است با بیماری‌های عفونی مبارزه کند. علاوه بر این انبه حاوی ویتامین K، ویتامین E و ویتامین‌های B است که آن‌ها هم در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند.

۱۳. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ی انجام شده در کشور کره‌ی جنوبی به این نتیجه رسید که عصاره‌ی انبه ممکن است از پوست در برابر پیری ناشی از مواجهه با اشعه‌های UVB محافظت کند. انبه غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک مطالعه‌ی آلمانی نشان داد که این کاروتنوئیدها می‌توانند سلامت پوست را تقویت کنند.

بتاکاروتن از پیری پوست در اثر آفتاب جلوگیری می‌کند. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی چینی، پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند. این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. بعضی از شواهد نشان می‌دهند که انبه همچنین ممکن است از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کند.

ارزش غذایی انبه

۱۴. در بهبود سلامت مو مفید است

یکی دیگر از خواص انبه، بهبود سلامت مو است. انبه منبع غنی ویتامین A محسوب می‌شود و ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند. در مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان داده شد که ویتامین A می‌تواند فولیکول‌های مو را فعال کند.

این موضوع ممکن است تولید سبوم (چربی طبیعی پوست که که سر را مرطوب می‌کند) را بهبود ببخشد و به تقویت سلامت پوست سر کمک ‌کند. انبه همچنین منبع غنی پلی‌فنول‌ها محسوب می‌شود و ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی زیادی روی سلامتی بدن می‌گذارد.

عوارض جانبی انبه

مصرف انبه معمولا بی‌خطر تلقی می‌شود. هرچند ممکن است بعضی از افراد به انبه حساسیت داشته باشند و دچار واکنش‌های آلرژیک و درماتیت تماسی شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد انبه ممکن است منجر به یک سری عوارض جانبی مثل اسهال و افزایش سطح قند خون شود. البته تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده‌ است.

برگرفته از دیجی کالا مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *