انواع جوش صورت و درمان

انواع جوش صورت و درمان

جوش مشکلی است که می‌تواند شما را برای سالیان سال درگیر کند. مراقبت از پوست جوش‌دار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. این مراقبت شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی هم می‌شود. اولین کاری که باید در این زمینه بکنید این است که یک روتین جدید را برای مراقبت از پوست خود دنبال کنید. در مقاله‌ی امروز مجله‌ی دیجی‌استایل تصمیم داریم شما را به‌طور کامل برای مراقبت از پوست جوش‌دار راهنمایی کنیم. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

انواع جوش

جوش‌ها به دو دسته‌ی التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. جوش‌های غیرالتهابی

جوش‌های غیرالتهابی به منافذ مسدود شده اشاره دارند که در شکل جوش سرسفید یا جوش سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شوند. این نوع جوش‌ها خفیف‌ترین نوع جوش‌ هستند. جوش سرسیاه ظاهر سیاهی دارد. جوش‌های سرسفید هم به‌عنوان برآمدگی‌های سفید رنگ روی پوست بروز می‌کنند.

۲‌. جوش‌های التهابی

هر نوع جوش قرمز در دسته‌ی جوش‌های التهابی قرار می‌گیرد. این نوع جوش‌ها شامل پاپول و پاسچول، همچنین انواع شدیدتر به نام‌های ندول و کیست می‌شوند. پاپول برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ هستند، در حالی که پاسچول برآمدگی‌های کوچکی است که شامل چرک می‌شوند. پاپول معمولا به پاسچول تبدیل می‌شود. ندول و کیست جوش‌های دردناک‌تر هستند که معمولا بزرگتر از جوش هستند و انگار زیر پوست قرار دارند.

ارتباط نوع پوست و جوش

افراد معمولا پوست چرب را با جوش مرتبط می‌دانند، چون چربی اضافی علت شناخته شده‌ی جوش به شمار می‌رود. اما لازم است بدانید که پوست خشک هم می‌تواند به دلایل مختلف دچار جوش شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم عوامل محیطی یا دنبال نکردن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست را نام ببریم که منجر به تحریک پوست و بسته شدن منافذ می‌شود.

اگر نمی‌دانید نوع پوستتان چیست، یک روش ساده برای پی بردن به این موضوع وجود دارد. صورتتان را با شامپو بچه‌ی ملایم بشویید. با انگشتان دستتان به‌آرامی به صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود. از هیچ محصول مراقبتی روی پوست خود استفاده نکنید.

چند ساعت بعد پوستتان را بررسی کنید. اگر پوستتان درخشان است، یعنی پوست چربی دارید. اگر پوستتان پوسته‌پوسته، زبر یا قرمز شد، پوستتان خشک است. اگر پوستتان مختلط باشد، گونه‌ها خشک، پیشانی، بینی و چانه‌تان درخشان خواهد شد‌.

اگر پوستتان معمولی باشد، مشکل خاصی را روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد. به یاد داشته باشد کسانی که پوستشان مستعد آکنه است، لزوما پوست خشک یا چرب ندارند.

انواع جوش صورت و درمان

نکته‌های مهم برای مراقبت از پوست جوش‌دار

درمان جوش و آکنه فقط شامل استفاده از محصولات مراقبتی جدید نمی‌شود. باید پوستتان را با دقت پاکسازی کرده و تغییرات لازم را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. در این زمینه به نکات زیر توجه کنید‌.

۱. صورتتان را دو بار در روز و بعد از تعریق بشویید

توصیه می‌کنیم زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، اول از همه صورتتان را بشویید. صورت خود را فقط دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) بشویید؛ مگر اینکه عرق کرده‌ باشید. دقت کنید که شست‌وشوی بیش از حد صورت باعث تحریک پوست می‌شود.

۲. از اسکراب یا لایه‌بردارهای ناملایم استفاده نکنید

لایه‌برداری بیش از حد پوست جوش‌دار اشتباه است

باید با پوست جوش‌دار با ملایمت رفتار کنید. توجه کنید که جوش مثل کثیفی و آلودگی نیست و با لایه‌برداری بیش از حد پوست برطرف نمی‌شود. بنابراین استفاده از لایه‌بردارهای ناملایم و اسکراب شدید پوست نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک بیشتر پوست شود.

انواع جوش صورت و درمان

۳‌. پوست خود را دستکاری نکنید

اگر پوستتان جوش داشته باشد، به احتمال زیاد وسوسه می‌شوید آن را دستکاری کنید و جوش‌ها را بترکانید. باید در نظر داشته باشید که دستکاری کردن جوش‌ها باعث می‌شود جای جوش‌ها روی پوستتان باقی بماند‌. علاوه بر این می‌تواند باکتری‌ها را به منافذ دیگر منتقل کرده و یک جوش کوچک را تبدیل به یک آکنه‌ی التهابی کند.

۴. در صورت لزوم جوش را درست تخلیه کنید

می‌‌توانید برای تخلیه‌ی جوش خود از روش اصولی کمک بگیرید. یک کمپرس گرم را روی منافذ باز خود قرار دهید. دو عدد گوش پاک‌کن را روی دو طرف جوش سرسیاه یا سرسفید فشار دهید. بهترین کار این است که این کار را برای انواع عمیق‌تر جوش‌ها مانند پاسچول انجام ندهید‌‌.

۵. هر چیزی که در تماس با پوست است را به‌طور مرتب بشویید

روتختی، روبالشی و حتی صفحه‌ی موبایل همگی می‌توانند حاوی آلودگی باشند و منافذ را مسدود کنند. آکادمی متخصصان پوست آمریکا توصیه می‌کند هفته‌ای دو تا سه بار روتختی و روبالشی خود را بشویید. لوازم آرایشی خود را هم هر روز تمیز کنید. اگر شست‌وشوی روزانه‌ی لوازم آرایشی برایتان امکان‌پذیر نیست، دست‌کم یک بار در هفته این کار را انجام دهید‌.

۶. از محصولات غیرکومدون‌زا استفاده کنید

منظور از محصولات غیرکومدون‌زا محصولاتی است که به احتمال کمتر منجر به بروز جوش می‌شوند. البته گاهی اوقات به جای غیرکومدون‌زا، روی محصولات عبارت‌های «بدون چربی و غیرآکنه‌زا» نوشته می‌شود. اگر پوستتان جوش دارد، باید روی تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید، عبارت «بدون چربی، غیرکومدون‌زا» نوشته شده باشد.

این محصولات نه تنها به پوست مستعد آکنه کمک می‌کنند، بلکه تمام ترکیبات موجود در آن‌ها هم بررسی شده است. از استفاده از محصولاتی که حاوی محرک‌های بالقوه مانند الکل یا عطر هستند، خودداری کنید.

۷. محصولات مراقبت از موی خود را عوض کنید

محصولات مراقبت از موی خود را عوض کنید

محصولات مراقبت از مو از شامپو گرفته تا نرم‌کننده‌ی مو و لوازم حالت‌دهنده‌ی مو همگی می‌توانند منجر به بروز جوش در نواحی پیشانی و گردن شوند‌. از هر نوع محصول حاوی چربی دوری کنید. اگر گمان می‌کنید روتین مراقبت از موهایتان باعث بروز جوش روی پوست شما شده است، روتین خود را عوض کنید و ببینید تغییری در پوستتان ایجاد می‌شود یا نه.

چربی موجود در مو هم می‌تواند به پوست منتقل شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، موهای خود را به‌ویژه هنگام خواب از صورتتان دور نگه دارید. می‌توانید موقع خواب موهایتان را گوجه‌ای ببندید.

انواع جوش صورت و درمان

۸‌. پوستتان را هیدراته نگه دارید

هیدراته نگه داشتن و آبرسانی به پوست ممکن است با چربی اضافی پوست مبارزه کند که منجر به جوش و آکنه می‌شود. هرچند تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است، اما با این حال نوشیدن ۸ لیوان آب در روز نه تنها ضرری ندارد، بلکه برای سلامتی پوست و بدن فوایدی دارد.

۹. حواستان به رژیم غذایی و مکمل‌های تبلیغاتی باشد

زمانی که در اینترنت جست‌وجو می‌کنید، مکمل‌ها و قرص‌ها مختلفی را می‌بینید که تولیدکنندگان آن‌ها ادعا می‌کنند جوش را برطرف کرده و پوست را صاف و بدون عیب می‌کنند. لازم است بدانید که نتایج قطعی درباره‌ی اثربخشی این محصولات وجود ندارد و چنین مکمل‌ها و داروهایی بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارند.

این موضوع درباره‌ی رژیم‌ها هم صدق می‌کند. توجه کنید که فقط تعداد کمی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که بین رژیم غذایی و جوش ارتباط وجود دارد. بهترین کار این است که هیچ ماده‌ی مغذی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

بهترین روتین برای مراقبت از پوست جوش‌دار

اگر روتین مناسبی را برای مراقبت از پوست خود دنبال نکنید، مشکلات پوستیتان می‌توانند بیشتر شوند. در ادامه به تمام قدم‌های مهم در روتین مراقبت از پوست جوش‌دار اشاره می‌کنیم.

۱. پیدا کردن ترکیبات مناسب برای پوست جوش‌دار

پیدا کردن ترکیبات مناسب برای پوست جوش‌دار

اولین قدم برای مراقبت از پوست جوش‌دار، شناسایی ترکیبات مناسب است. در ادامه چند ترکیب مفید را معرفی کرده‌ایم‌‌. می‌توانید محصولات حاوی ترکیبات زیر را از داروخانه تهیه کنید.

  • سالیسیلیک اسید: این ترکیب منافذ مسدود شده را باز می‌‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. این ترکیب برای جوش سرسفید و سرسیاه عالی است، اما می‌تواند به برطرف شدن سریع‌تر پاسچول هم کمک کند.
  • بنزوئیل پروکساید: ترکیب ذکر شده باکتری‌های ایجادکننده‌ی جوش را از بین می‌برد و برای جوش التهابی عالی است.
  • رتینوئیدها: این ترکیبات سطح پوست را لایه‌برداری می‌کنند و سلول‌های پوستی مرده که منافذ را مسدود کرده‌اند از بین می‌برند. علاوه بر این التهاب را متوقف می‌کنند و در روتین مراقبت از پوست جوش‌دار یک ترکیب مهم به شمار می‌روند. برای شروع می‌توانید از ژل‌ موضعی ضدجوش پانژل استفاده کنید. پزشک می‌تواند نسخه‌ی قوی‌تر رتینوئید را برای شما تجویز کند.

۲. دنبال کردن روتین صبحگاهی مراقبت از پوست جوش‌دار

روتین صبحگاهی مراقبت از پوست جوش‌دار شامل مراحل زیر می‌شود.

۱. پاکسازی پوست

پاکسازی پوست در صبح می‌تواند برای پوست جوش‌دار بسیار مفید باشد. با توجه به نوع پوست خود باید یک پاک‌کننده‌ی صورت مناسب را تهیه کرده و با آن پوستتان را پاکسازی کنید.

۲. تونر

برای رها شدن از چربی اضافی که ممکن است منجر به جوش شود، از تونر استفاده کنید. نوعی از تونر را خریداری کنید که برای پوست مستعد آکنه طراحی شده است. حواستان باشد تونری که استفاده می‌کنید، الکل و عطر نداشته باشد.

انواع جوش صورت و درمان

۳‌. مرطوب‌کننده

پوستتان چرب است یا خشک فرقی ندارد، در هر صورت باید با استفاده از کرم مرطوب‌کننده پوست خود را هیدراته نگه دارید. از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که منافذ را مسدود نمی‌کند.

۴. کرم ضدآفتاب

مهم‌ترین محصول در روتین مراقبت از هر نوع پوست، کرم ضدآفتاب است. بعضی از داروها و روش‌های درمانی جوش می‌توانند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهند.

بنابراین از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید با یک کرم ضدآفتاب طیف‌گسترده که SPF آن دست‌کم ۳۰ است، محافظت کنید. حواستان باشد ضدآفتابی که خریداری می‌کنید، بدون چربی و غیرکومدون‌زا باشد.

۵. لوازم آرایشی برای پوشاندن جوش

لوازم آرایشی برای پوشاندن جوش

این قدم در روتین مراقبت از پوست جوش‌دار واجب نیست، اما می‌تواند به پوشاندن جوش‌ها کمک کند. در این زمینه می‌توانید از یک کرم پودر ضدلک که حاوی سالیسیلیک اسید است استفاده کنید.

۳. روتین شبانه‌ی مراقبت از پوست جوش‌دار

برای مراقبت از پوست خود در شب قدم‌های زیر را دنبال کنید.

انواع جوش صورت و درمان

۱. پاک‌کننده‌ی آرایش

اگر در طول روز روی صورت خود آرایش داشتید، باید شب صورت خود را با یک آرایش ‌پاک‌کن خوب تمیز کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشوند. می‌توانید از میسلار واتر برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید. یک آرایش‌ پاک‌کن ملایم و هیدراته‌کننده را برای پاک کردن آرایش به کار بگیرید.

۲. کلینزر

در طول روز کثیفی‌ها و میکروب‌های زیادی روی سطح پوست می‌نشینند. برای اینکه از شر کثیفی‌ها و باقیمانده‌ی لوازم آرایشی روی پوست خود خلاص شوید، باید از یک کلینزر یا پا‌ک‌کننده‌‌ی خوب کمک بگیرید. از یک فیس‌واش متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

۳. دارو برای درمان جوش

بعد از اینکه صورتتان را با کلینزر تمیز کردید، نوبت به استفاده از داروهای مناسب برای درمان جوش می‌رسد. این محصولات به‌طور عمیق وارد پوست می‌شوند و به درمان جوش‌های موجود روی پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این روی جای جوش تمرکز کرده و از شکل‌گیری جوش‌های جدید پیشگیری می‌کنند.

۴‌. روتین هفتگی مراقبت از پوست

بعضی از قدم‌های مراقبت از پوست را لازم نیست هر روز انجام دهید، بلکه باید آن‌ها را به‌صورت هفتگی دنبال کنید‌ که در ادامه آن‌ها را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. استفاده از لایه‌بردار

باید یک تا دو بار در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنید تا سلول‌های پوستی مرده‌‌ی روی پوستتان از بین بروند. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده روی پوست می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به شکل‌گیری جوش و آکنه شود. حواستان باشد که نباید در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی کنید.

۲. ماسک صورت

از یک ماسک صورت ضدجوش برای مبارزه با جوش‌های خود استفاده کنید. یک ماسک صورت مناسب می‌تواند به مبارزه با چربی و ناخالصی‌ها کمک کند، خشکی را کاهش دهد و پوست را هیدراته کند. تا سه بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش خفیف را معمولا می‌توان با محصولات بدون نسخه‌ی پزشک درمان کرد. اگر جوش صورتتان با این محصولات برطرف نشد، باید به یک متخصص پوست حاذق مراجعه کنید. برای درمان جوش متوسط تا شدید مانند جوش کیستی یا جوش‌هایی که جایشان روی صورتتان باقی مانده‌ است، باید از محصولات با نسخه‌ی پزشک استفاده کنید‌.

متخصص پوست در اولین ویزیت از شما درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی و روتین مراقبت از پوست سؤالاتی می‌پرسد. سپس پوستتان را معاینه می‌کند تا نوع و شدت جوش را مشخص کند. پزشک برای درمان جوش، داروهای موضعی یا خوراکی یا هر دو را تجویز می‌کند. همچنین ممکن است به شما داروهایی برای درمان جای جوش بدهد‌.

انواع جوش صورت و درمان

کلام پایانی

بروز جوش‌ و جای جوش جدید روی پوست کابوس خیلی از ما به شمار می‌رود. زمانی که دچار جوش می‌شوید، باید بلافاصله به درمان آن بپردازید تا جای جوش روی صورتتان باقی نماند. هنگامی که از یک دارو برای درمان جوش استفاده می‌کنید، نباید توقع معجزه‌ داشته باشید و باید دست‌کم ۳ ماه صبر کنید تا شاهد یک تغییر بزرگ در پوست خود باشید.

یک روتین مناسب را برای مراقبت از پوست جوش‌دار دنبال کنید. حواستان باشد که بعضی از اشتباهات مانند لایه‌برداری بیش از حد پوست یا مرطوب نکردن پوست می‌توانند منجر به بدتر شدن جوش‌های فعلی یا بروز جوش‌های جدید شوند. اگر با دنبال کردن این روتین بهبودی را در پوست خود مشاهده نکردید، باید یک روتین جدید را دنبال کرده یا به یک متخصص پوست مراجعه کنید‌.

همچنین پیشنهاد ما برای رفع جوش صورت استفاده از روغن رزماری و صابون لجن دریایی می باشد که در زیر میتوانید این محصولات را تهیه کنید :

منبع: health line digikalamag