آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب دستگاه 6 مرحله ای

تصفیه آب برای مصارف انسانی شامل حذف آلاینده های مختلف مانند مواد شیمیایی (به‌عنوان مثال فلزات سمی)، آلاینده‌های بیولوژیکی مثل موجودات ریز همچون باکتری‌ها، مواد جامد معلق و گازها است. روش-های مختلفی در فرآیند تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته-نشینی و یا تقطیر یکی از این فرآیندهاست. فرآیندهای بیولوژیکی مانند فیلترهای شنی و کربن فعال نوعی دیگر است. در آخر می توان به فرآیندهای شیمیایی مانند لخته سازی، کلرزنی و استفاده از نور ماوراء بنفش اشاره کرد. قصد داریم فیلتر تصفیه آب 6 مرحله‌ای را مورد بررسی قرار دهیم.

در اصطلاح علمی، لخته سازی فرآیندی است که در آن کلوئیدهای معلق پس از افزودن یک عامل شفاف‌کننده، بی ثبات می شوند. این پدیده می تواند به بی ثباتی و انعقاد آلاینده های موجود در آب اشاره داشته باشد. کلرزنی آب معمولاً برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد و شامل اضافه کردن کلر یا هیپوکلریت به منظور کشتن میکروب ها و جلوگیری از گسترش بیماری های ناشی از آب است.

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

اصول تصفیه آب

نکته مهمی که باید رعایت شود، تفاوت بین تصفیه آب آشامیدنی و تصفیه آب بهینه برای زندگی موجودات است. در مورد اول، مهم است که تمام موجودات زنده، پروکاریوت ها و پروتیست ها، در فرآیند تصفیه آب کشته شوند. در مورد دوم، آب تصفیه‌شده باید به همه موجودات اجازه زندگی بدهد. تصفیه آب ابتدا به صورت مکانیکی اجسام بزرگ را حذف می کند. سپس بسیاری از مواد آلی از طریق هضم توسط باکتری های نا هوازی و هوازی تجزیه می شوند.

استفاده از سیستم تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای اسمز معکوس کیفیت بی¬نظیری را در فیلتراسیون آب ارائه می دهد. مرحله نهایی در تصفیه فاضلاب شامل حذف برخی از ترکیبات، مانند فسفر از طریق رسوب فسفات آهن نامحلول است. همچنین برخی از فلزات توسط گیاهان بیش از حد انباشته می شوند. این مراحل را در ادامه مشاهده می کنیم.


فیلتر رسوب

فیلتر، رسوب، خاک، شن، زنگ و سایر ذرات میکروسکوپی را 15 برابر کوچک¬تر از یک دانه شن از بین می¬برد. آب چاه و سیستم‌های آب عمومی قدیمی‌تر، گاهی اوقات حاوی ماسه، آهن، سلیت و سایر اشکال رسوب هستند. یک فیلتر آب رسوبی ارزان قیمت ممکن است که از یک سیستم تصفیه آب تمام عیار، که می¬تواند هزاران هزینه داشته باشد، بهتر عمل کند. اگر می¬توانید یک لوله را عوض کنید، نصب فیلتر برای شما آسان است. طول عمر این نوع فیلتر حدودا6 ماه است.

فیلتر را دقیقاً قبل از اینکه وارد دستگاه تصفیه کننده آب شود، روی خط تأمین آب نصب کنید. ممکن است بخواهید فیلتر خود را با یک لوله فرعی نصب کنید تا بتوانید در زمانی که آب در قسمت دیگری از خانه استفاده می¬شود فیلتر را عوض کنید.

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

فیلتر کربن فعال گرانول

استفاده از فیلتر (GAC) نیز مرحله بعدی در تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای  محسوب می‌شود. این فیلتر با قابلیت فیلتراسیون مکانیکی و جذب فیزیکی می¬تواند کلر را از آب جذب کنند و بو و طعم بد را از بین ببرد. فیلترهای کربن در درجه اول برای حذف طعم و بو از آب و همچنین آلاینده¬های شیمیایی مانند کلر، VOCs، THMs و غیره استفاده می¬شوند. برای اینکه فیلتر آب کل خانه شما بدون مشکل کار کند و در جریان بالای آب و حذف آلاینده¬ها به‌خوبی عمل کند، کارتریج¬های فیلتر آن باید به‌طور مداوم تعویض شوند. عمر این فیلتر حدودا 6 تا 8 ماه است.


فیلتر کربن بلاک

فیلترهای کربن بلاک از یک قالب جامد از کربن فشرده ساخته می شوند و اغلب به‌عنوان پیش فیلتر در سیستم های تصفیه آب به کار می‌روند. فیلترهای آب کربن بلاک در فیلتر کردن انواع آلاینده ها از جمله آلاینده های بسیار کوچک یا اندازه ذرات بسیار مؤثر هستند.

فیلترهای کربنی باید پس از 18 تا 24 ماه استفاده مداوم (24 ساعته) تعویض شوند. اگرچه این موضوع ممکن است بسته به محصول شرکت متفاوت باشد، اما مشاهده شده است که فیلترهای کربنی می توانند تا چهار سال دوام بیاورند. طول عمر این فیلترها تا حد زیادی به کیفیت کربن، میزان استفاده، رطوبت و نوع گیاه آن ها بستگی دارد.

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب


فیلتراسیون غشایی

چهارمین مرحله از تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای، فیلتراسیون غشایی است. فیلتراسیون غشایی، یک غشاء کامپوزیت لایه نازک است که می تواند تا 99% از بیش از 1000 آلاینده موجود در آب، از جمله سرب (تا 98%)، کلر، فلوراید، آرسنیک، آزبست، کلسیم، سدیم و غیره را از بین ببرد. فیلتر غشایی که توسط شخص ثالث، مستقل برای مطابقت با استانداردهای NSF/ANSI تست شده است، چگالی فشردگی بالایی را برای حذف آلاینده¬ها فراهم می کند. این فیلتر با اندازه 0.0001 میکرون، فقط به مولکول‌های آب اجازه می‌دهد تا از طریق آن فشرده شوند.

به‌عنوان قلب یک سیستم تصفیه‌کننده، هر فیلتر غشایی اسمز معکوس بازبینی شده است و قبل از ارسال به هر مشتری، روندهای بررسی کیفیت را پشت سر گذاشته است. توصیه می¬شود هر دو تا سه سال یک بار فیلتر غشایی را تعویض کنید


اندازه غشا

MC1: 100GPD غشاء اسمز معکوس
MC7: 75GPD غشاء اسمز معکوس
MC5: 50GPD غشاء اسمز معکوس

فیلتر پست کربن

فیلتر پست کربن (FT15) به‌عنوان آخرین مرحله در سیستم تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای عمل می¬کند تا ذراتی را که ممکن است در داخل مخزن انباشته شده باشند، قبل از تحویل آب خالص به شیر آب جذب کند. این فیلتر بسته به آب منبع و مصرف شما می¬تواند تا 12 ماه دوام بیاورد. فیلتر پست کربن بوی نامطبوع آب را از بین می¬برد و طعم آب را مطبوع می‌کند. فیلتر پیش کربن با جذب یا حذف کلر باقی‌مانده و سایر مواد شیمیایی برای آب، این کار را انجام می¬دهد. این پمپ آب فلزی، برای دستگاه تصفیه آب و استفاده در تصفیه آب اسمز معکوس طراحی شده است.

فیلتر قلیایی

غشای اسمز معکوس نه‌تنها آلاینده های مضر، بلکه مواد معدنی را نیز حذف می کند. در نتیجه، یک سیستم استاندارد را تولید می‌کند. این سیستم، اسمز معکوس نام دارد که 5 مرحله بوده و آب کمی اسیدی با pH 7.0 یا کمتر تولید می‌کند. فیلتر قلیایی به‌عنوان فیلتر مرحله ششم، مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان مانند کلسیم و منیزیم را بازیابی می کند و آب قلیایی با pH 8-9 تولید می کند. از سنگ های معدنی طبیعی به عنوان رسانه فیلتر استفاده می کند و هرگز کیفیت را فدای کمیت نمی¬کند.این نوع فیلتر بسته به آب منبع و مصرف شما می تواند 6 تا 12 ماه دوام بیاورد.

فیلترهای قلیایی در سیستم تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای کار بسیار قابل‌توجهی در افزودن مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم به آب شما انجام می دهند. آن ها همچنین طعم اسمز معکوس و آب مقطر را که اغلب طعم مسطح دارد، بهبود می بخشند.

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب


آب اسمز معکوس نیز اسیدی است، بنابراین فیلترهای معدنی، مجدد به خوبی عمل می¬کنند تا با افزایش سطح pH، آن را به سطحی خنثی برسانند.

زمان تعویض پیشنهادی

توصیه می شود که حداقل یک بار در سال، فیلتر رسوب و فیلتر کربن را تعویض کنید. فیلتر غشایی و پست کربن نیز بهتر است که هر 2 تا 3 سال یک بار تعویض گردد. در آخر، لامپ UV نیز برای عملکرد مناسب تر سالی یک بار عوض شود.

سیستم¬های فیلتر آب، آب را با کیفیت بهتری نسبت به اکثر آب های بطری شده با کسری از قیمت ارائه می دهند. اکنون تعداد بیشتری از صاحبان خانه در حال تغییر هوشمندانه در استفاده از سیستم فیلترهای آبی به‌جای آب بطری یا آب معدنی هستند که آب با کیفیتی مشابه یا بهتر از آب بطری تولید می کنند. این فیلترهای آب آشامیدنی با هزینه ای کاملا به‌صرفه، برای هر خانه ای که خواهان آب با کیفیت و بدون هزینه بالای آب بطری است، ضروری است.

مزایای اصلی

از امتیازات استفاده و تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای می توان به این نکات اشاره کرد که شما در مصرف آب بطری صرفه جویی می کنید، برای داشتن بدنی سالم از آب خالص لذت می¬برید، دسترسی راحت و بی پایان به آب شیر دارید، استفاده ای از بطری آب ندارید و تمام آلاینده ها مانند کلر، فلوراید، سرب و غیره را حذف می کنید.

موارد استفاده

آب آشامیدنی خالص و تازه از شیر با طعم عالی، چای و قهوه با طعم و بوی بهتر و آب بدون کلر برای پختن سبزیجات، سوپ و موارد غذایی دیگر، از جمله مواردی است که هرکسی می‌خواهد. شما می توانید با استفاده از سیستم تعویض فیلتر به‌جای استفاده از آب معدنی و بطری، از تمام این موارد بهره مند شوید.

نتیجه‌گیری

امروزه ما به فناوری‌های تصفیه آب نیاز داریم که آب آشامیدنی باکیفیت را فراهم، ریزآلاینده‌ها را حذف و فرآیندهای صنعتی را تشدید کند. نانوتکنولوژی، این فرصت را برای ما فراهم می کند. خواص منحصربه‌فرد نانوذرات، جاگیزینی ایده¬آل برای توسعه فناوری تصفیه سریع آب است. نانوذرات ممکن است یون¬های فلزی، آنیون¬ها، ترکیبات آلی و میکروارگانیسم ها را از بین ببرند. دوز نانوذرات موردنیاز در سیستم تعویض فیلتر تصفیه آب 6 مرحله ای، کم است و کاربرد آن¬ها را نسبتاً مقرون‌به‌صرفه می¬کند.

چند فناوری در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی هستند، برخی به مراحل آزمایشی رسیده¬اند و برخی در مرحله تجاری هستند. در میان این فناوری‌ها، نانوجاذب‌ها، نانو غشاها و نانوفتوکاتالیست‌ها امیدوارکننده‌ترین گزینه ها محسوب می‌شوند. اگرچه این فناوری‌ها تجاری‌سازی شده‌اند، اما پتانسیل آن‌ها برای استفاده در مقیاس بزرگ در تصفیه فاضلاب محقق نشده  است.

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

ارزیابی خطر آلاینده های بازیافتی و نانوذرات تخلیه‌شده هنوز به‌طور قابل‌توجهی ناشناخته باقی مانده  است. بنابراین، روش های مدیریت پسماند سازگار با محیط زیست برای جلوگیری از خطرات و سمیت ها ضروری است. آینده نانوذرات در تصفیه آب کاملاً روشن و پیشرو است، اما نیازمند تلاش‌های مشترک منابع دانشگاهی و صنعتی برای تحقق یک فناوری تصفیه آب سریع، مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر است. این موفقیت محتمل، با همکاری مشترک برای حل آلودگی آب در سطح جهانی امکان‌پذیر خواهد بود.

پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه تصفیه آب ایزی ول می باشد.

برگرفته از وب سایت asewater.org