آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی هم باکتری‌های خوب و هم باکتری‌های بد را از بین می‌برند تا شما را سالم کنند. بنابراین بهترین کار این است که از آنتی‌بیوتیک طبیعی استفاده کنید که نه تنها به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه در حفظ سلامت روده هم اثرگذار است.

با فرا رسیدن فصل زمستان احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش پیدا می‌کند. بیشتر افراد زمانی که بیماریشان طی چند روز برطرف نشود، شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌کنند که این کار برای بدن خوب نیست.

در بعضی از مواقع استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است؛ با این حال باید تا جایی که امکان دارد از مصرف آن‌ها خودداری کنید. آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی تمام باکتری‌های موجود در روده را از بین می‌برند.

این موضوع شامل باکتری‌های خوب هم می‌شود که بدن به آن‌ها نیاز دارد. با از بین رفتن باکتری‌های مفید روده علائم ناخوشایندی را تجربه می‌کنید که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم گاز، نفخ و مشکلات گوارشی را نام ببریم.

علاوه بر این کمبود باکتری‌های خوب و زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی می‌تواند مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها، کاهش جذب ویتامین‌ها و آسیب به پوشش دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد که این موضوع می‌تواند منجر به سندرم روده‌ی چکه‌کن شود.

بهتر است به جای آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی استفاده کنید که در عین حال که باکتری‌های مضر را از بین می‌برند، به باکتری‌های مفید روده هم هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند. در مقاله‌ای ‌که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان آماده کرده‌ایم قرار است شما را با چند آنتی‌بیوتیک طبیعی و قوی آشنا کنیم. تا پایان این مقاله در ‌کنار ما باشید.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی

در ادامه چند نمونه از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی را در اختیارتان قرار داده‌ایم‌.

۱. روغن اوریگانو

روغن اوریگانو یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به شمار می‌رود. بعضی از مطالعات حتی عنوان کرده‌اند که روغن اوریگانو بهتر از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی است و هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. این روغن به‌طور ویژه در رفع عفونت‌های باکتریایی عالی عمل می‌کند. این روغن حاوی دو ترکیب قوی به نام‌های تیمول و کارواکرول است که هر دو خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی قوی دارند. کارواکرول ترکیب اصلی روغن اوریگانو محسوب می‌شود که به فرآیند بهبودی کمک می‌کند و یکی از دلایل اصلی مفید بودن این روغن به شمار می‌رود.

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب ذکر شده می‌تواند به بهبود بعضی از مشکلات از جمله عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی، ویروس‌ها، التهاب، کاندیدا، آلرژی و تومور کمک کند. این روغن خواص درمانی مهمی دارد و زمانی که استنشاق شود، به فرآیند بهبودی کمک می‌کند. نشان داده شده که این روغن اسانسی به درمان زخم معده و کاهش التهاب کمک می‌کند. برای درمان عفونت‌های قارچی روی پوست، یک قطره روغن اسانسی اوریگانو را با یک قاشق چای‌خوری روغن حامل مثل روغن نارگیل یا روغن نعناع مخلوط کنید. نباید روغن اوریگانو را بخورید یا از آن به‌صورت رقیق نشده استفاده کنید. ‌همچنین می‌توانید باکتری‌های موجود در خانه را با استفاده از یک پاک‌کننده‌ی طبیعی درست شده با روغن اسانسی اوریگانو، سرکه، آب و لیموترش از بین ببرید.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۲. نقره‌ی کلوئیدی

نقره‌ی کلوئیدی می‌تواند جایگزین خوبی برای آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی باشد. قرن‌هاست که از این ترکیب استفاده می‌شود. این ترکیب در حقیقت از اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی کشف شد. نقره‌ی کلوئیدی در از بین بردن کشنده‌ترین پاتوژن‌ها عالی عمل می‌کند. این ترکیب از اتم‌های نقره‌ی معلق در آب تقطیر شده به دست می‌آید که حاوی یون نیستند. ذرات نقره خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند به سطح یاخته‌ای دست پیدا کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند بسیاری از انواع پاتوژن‌ها را از بین ببرند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها را نام ببریم. نقره‌ی کلوئیدی نه تنها به از بین بردن پاتوژن‌ها کمک می‌کند، بلکه در بهبود سریع‌تر بافت‌های آسیب‌دیده مفید است.

۳. سیر

سیر یک آنتی‌بیوتیک قوی است و خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضدمیکروبی دارد. سیر می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های بد از بدن کمک کند. به غیر از این سیر حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از این طریق در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که وظیفه‌ی از بین بردن باکتری‌های مضر را به عهده دارد

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۴. سرخارگل

سرخارگل

یرخارگل گیاهی است که در سیستم ایمنی بدن معجزه می‌کند. قرن‌هاست که از این گیاه برای درمان بعضی از بیماری‌های مرتبط با عفونت‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به‌طور ویژه در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است، چون می‌تواند خطرناک‌ترین انواع باکتری‌ها را از بین ببرد.

۵. عسل مانوکا

عسل یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به شمار می‌رود. می‌توانید از این ترکیب به‌طور موضعی استفاده کنید یا آن را بخورید. این ترکیب می‌تواند تعدادی از پاتوژن‌ها از جمله باکتری‌ها را برطرف کند. عسل از شما در برابر آسیب ناشی از باکتری‌های بد محافظت می‌کند. علاوه بر این عسل مانوکا به درمان التهاب کمک می‌کند. جالب است بدانید که هیدروژن پراکسید یکی از ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی عسل مانوکا محسوب می‌شود و به آن خواص آنتی‌بیوتیکی می‌دهد. تفاوت بین عسل معمولی و عسل مانوکا در این است که عسل مانوکا حاوی یک نوع آنتی‌بیوتیک بسیار قوی است.

۶. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و بسیار قوی محسوب می‌شود. این نوع روغن به‌شدت در درمان عفونت‌های پوستی از جمله اگزما و عفونت‌های قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که روغن نارگیل بکر به‌عنوان سد دفاعی پوست عمل کرده و به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می‌کند. این ترکیب از خشک شدن پوست جلوگیری می‌‌کند که می‌تواند عفونت‌های پوستی و مشکلات پوستی را بدتر کند. روغن نارگیل بکر جلوی نشانگرهای التهابی که منجر به عفونت‌های پوستی می‌شوند را می‌گیرد.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۷. غذاهای تخمیری

غذاهای تخمیری از جمله کفیر و سرکه‌ی سیب آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی عالی محسوب می‌شوند. کفیر با پاتوژن‌هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و ای کولی مبارزه می‌کند. استافیلوکوکوس اورئوس می‌تواند منجر به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شود و ای کولی هم می‌تواند علائم گوارشی را به دنبال داشته باشد که هر دو می‌توانند زندگی افراد در معرض خطر از جمله کودکان و افراد مسن را تهدید کنند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کفیر طی سه روز از رشد یا تکثیر این نوع عفونت‌ها پیشگیری کرد.

۸. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت ممکن است یک آنتی‌بیوتیک بالقوه باشد. یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که ترکیب ذکر شده می‌تواند با بیش از ۶۰ نوع میکروارگانیزم مبارزه کند. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند پاتوژن‌ها را آسیب‌پذیر کند. ترکیب ذکر شده پاتوژن‌ها را از لایه‌های دفاعی بدن خارج می‌کند و به سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهد آن‌ها را کنترل کند و از بین ببرد.

۹. روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص فراوانی برای سلامتی بدن، پوست و مو دارد. بسیاری از گیاهان به‌عنوان آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی عمل می‌کنند، چون حاوی پپتیدهای ضدمیکروبی هستند. ترکیبات ذکر شده با ترکیبات بیماری‌زا از جمله قارچ و ویروس مبارزه می‌کنند. می‌توانید برای بهره بردن از خاصیت ذکر شده از عصاره یا روغن اسانسی درخت چای استفاده ‌کنید.

در یک مطالعه نشان داده شد روغن درخت چای می‌تواند با باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه کند که ممکن است منجر به درماتیت و عفونت‌ در ناحیه‌ی مفاصل و استخوان‌ها شود. این نوع روغن اسانسی همچنین در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مفید است.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۱۰. روغن فرانکنشتاین

روغن‌های اسانسی اوریگانو، روغن درخت چای و روغن فرانکنشتاین را می‌توانید به‌عنوان آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به کار ببرید. روغن‌های ذکر شده می‌توانند با باسیلوس سرئوس مبارزه کنند. باکتری ذکر شده یکی از باکتری‌های بیماری‌زا است که در غذاها به‌ویژه مواد غذایی نشاسته‌ای مانند آرد وجود دارد. این باکتری زمانی که غذا را آلوده کند، سمومی را ترشح می‌کند که ممکن است منجر به مسمومیت شود‌.

۱۱. زنجبیل

زنجبیل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود که به دلیل داشتن ترکیبی به نام جینجرول فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل در درمان گلودرد عالی است.

زنجبیل یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که با طیف وسیعی از باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند. این ترکیب ممکن است در برابر عفونت‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی به‌‌عنوان یک داروی طبیعی عمل کند. زنجبیل در مدیریت بیماری‌های مزمن مثل دیابت، آرتریت و حتی بعضی از انواع سرطان مفید است.

اضافه کردن مواد غذایی آنتی‌بیوتیکی مانند زنجبیل به رژیم غذایی می‌تواند سلامتی بدن را افزایش دهد و از شما در برابر باکتری‌ها محافظت کند‌. می‌توانید برای بهره بردن از خواص زنجبیل آن را به غذاها و اسموتی‌های مختلف اضافه کنید. برای اینکه با فواید زنجبیل آشنا شوید، مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید.

۱۲. آلوئه‌ورا

بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) را باید با بعضی از داروهای خاص درمان کرد، چون بعضی از پاتوژن‌هایی که منجر به این بیماری می‌شوند، می‌توانند تهاجمی باشند. برای درمان علائم اولیه‌ی تبخال تناسلی می‌توانید از آلوئه‌ورا استفاده ‌کنید. در یک مطالعه محققان مردان مبتلا به تبخال تناسلی به دو گروه تقسیم کردند و به گروهی پلاسبو و به گروه دیگر کرم حاوی عصاره‌ی گیاه آلوئه‌ورا دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد گروهی از مردان که از کرم استفاده کردند، در مدت زمان کمتر بهبودی را تجربه کردند. کرم ذکر شده در مقایسه با پلاسبو به درمان تعداد افراد بیشتری کمک کرد‌.

بیشتر افرادی از کرم حاوی عصاره‌ی آلوئه‌ورا استفاده کردند، عوارض جانبی جدی نداشتند و احتمال بروز دوباره‌ی تبخال تناسلی در آن‌ها کاهش پیدا کرد. آلوئه‌ورا به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. این گیاه عصاره‌های گیاهی را به‌خوبی جذب کرده و به آن‌ها کمک می‌کند بهتر عمل کنند.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۱۳. میخک

میخک

میخک یکی از آنتی‌بیوتیک‌های گیاهی است که می‌تواند با میکروارگانیزم‌هایی مبارزه کند که منجر به بیماری‌های مربوط به لثه می‌شوند. می‌توانید با میخک، روغن درخت چای و نعناع یک خمیردندان طبیعی درست کنید. میخک حاوی خواص ضدالتهابی است و می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. این ترکیب می‌تواند از رشد ای کولی و سایر میکروارگانیزم‌هایی که به روده آسیب می‌رسانند جلوگیری کند.

میخک همچنین حاوی مقداری فیبر است و به افزایش سلامت روده و پاکسازی روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. بعضی از ترکیبات از جمله زردچوبه، کاین، عصاره‌ی برگ زیتون یا روغن درخت چای نه تنها جزء آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به شمار می‌روند، بلکه اثرات آنتی‌بیوتیکی سایر ترکیبات را هم افزایش می‌دهند.

۱۴. روغن اسانسی آویشن

نشان داده شده که روغن اسانسی آویشن به‌طور ویژه در مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مفید است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ محققان به بررسی اثربخشی روغن اسطوخودوس و آویشن روی ۱۲۰ گونه از باکتری‌ها پرداختند. محققان مطالعه‌ی ذکر شده به این نتیجه رسیدند که روغن اسانسی آویشن در از بین بردن باکتری‌ها مؤثرتر از روغن اسانسی لاوندر است. روغن اسانسی نعناع فقط برای استعمال خارجی مناسب است و نباید از این روغن استفاده‌ی خوراکی کنید.

قبل از اینکه روغن ذکر شده را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید، حتما آن را با مقدار مساوی روغن حامل رقیق کنید. استفاده از روغن اسانسی رقیق نشده روی پوست ممکن است منجر به التهاب و سوزش پوست شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا یا پرکاری تیروئید نباید از روغن اسانسی آویشن استفاده کنند.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

۱۵. عصاره‌ی گیاه مرمکی

بسیاری از افراد با گیاه مرمکی آشنا هستند. نکته‌ای که خیلی از افراد نمی‌دانند این است که گیاه ذکر شده می‌تواند در مبارزه با میکروب‌های مضر اثرگذار باشد. محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ به این نتیجه رسیدند که گیاه مرمکی می‌تواند چند نوع از پاتوژن‌ها را از بین ببرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به ای‌ کولی، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس اشاره کنیم. معمولا بدن در تحمل این گیاه با مشکلی مواجه نمی‌شود، با این حال ممکن است بعد از خوردن آن دچار اسهال شوید.

اگر می‌خواهید از عصاره‌ی گیاه مرمکی به‌طور موضعی استفاده کنید، حتما تست پچ را انجام دهید.

برای انجام این تست مقدار کمی از عصاره‌ی گیاه مرمکی را روی بخش کوچکی از پوست بازو یا ساعد خود بمالید. ناحیه‌ی مدنظر را با یک تکه پارچه یا بانداژ بپوشانید. ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس ناحیه‌ی مدنظر را بررسی کنید. اگر پوستتان هیچ واکنش آلرژیکی نشان نداد، یعنی استفاده از آن روی پوست برای شما بی‌خطر است. در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این گیاه ممکن است مشکلات قلبی را به دنبال داشته باشد.

آنتی‌بیوتیک های طبیعی جهت افزایش ایمنی بدن

همچنین شما می توانید جهت افزایش ایمنی بدن از پک اورگانیک و طبیعی ما که در زیر مشاهده می کنید استفاده نمایید.

منبع: health line, sun warrior , digikala mag