اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که جلوی آینه به پوست صورتتان نگاه کنید و احساس کنید که پوستتان شادابی لازم را ندارد، کدر است و با وجود اینکه شستشوی روزانه خود را به خوبی انجام می دهید، باز هم احساس می کنید که هنوز یک لایه روی صورتتان باقی مانده است؟

اسکراب چیست

اسکراب یا لایه برداری پوست ماسک و کرم لایه بردار است که حاوی دانه های ریز است و با ماساژ دادن روی پوست سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست را شاداب، شفاف و نرم می کند.

 اسکراب هم برای صورت و هم برای بدن ارائه می شود و اسکراب های بدن برای کل بدن به خصوص نواحی مانند آرنج ، زانو و مچ پا که پوست ضخیم تری دارند بسیار مناسب است و باعث لایه برداری ملایم سطح پوست، پاکسازی ، نرمی و لطافت و روشن شدن پوست می شود .

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

فواید اسکراب پوست

  • از بین بردن آلودگی‌ها از سطح پوست
  • لایه بردار ملایم پوست
  • لطافت پوست
  • آماده ساختن پوست برای جذب بهتر مواد مغذی
  • رفع جوش‌های زیر پوستی
  • کمرنگ کردن لک‌های پوستی
  • از بین بردن چروک‌های سطحی پوست
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست
  • شفافیت و روشن کننده پوست

فرق کرم لایه بردار و اسکراب

اسکراب در واقع پوست را تمیز می کند و با از بین بردن سلول های مرده پوست باعث می شود که لایه های سطحی پوست از بین برود و با توجه به دانه های موجود در آن لایه برداری انجام می شود و باید یک یا دو بار در هفته انجام شود زیرا بیشتر از دوبار ممکن است به پوست آسیب برساند.

اما کرم های لایه بردار به کمک مواد شیمیایی موجود در این کرم ها به عمق پوست نفوذ کرده و در طول یک دوره درمان باعث لایه برداری پوست می شوند. این کرم ها با تجویز پزشک هستند و مصرف خودسرانه آنها توصیه نمی شود.

همچنین کرم های لایه بردار شامل آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسید (BHA) و اسید سالیسیلیک هستند.

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

نحوه استفاده از اسکراب

افرادی که پوست چرب دارند باید هفته ای دو بار و افرادی که پوست خشک دارند هفته ای یکبار اسکراب را انجام دهند. برای بهترین نتیجه اسکراب را در حمام و در پایان استحمام انجام دهید زیرا در این صورت منافذ پوست باز شده و عمل پاکسازی بهتر و عمیق‌تر می‌شود.

توجه داشته باشید که ماساژ صورت باید ملایم باشد و مالیدن محکم آن روی صورت باعث خراشیدگی و حساس شدن پوست و ملتهب و قرمز شدن آن می شود.

اگر از آن دسته افرادی هستید که برخی از نواحی صورت خود مانند پیشانی، بینی و چانه چربی بیشتری نسبت به سایر قسمت های صورت دارند می توانید اسکراب را روی این نواحی با شدت بیشتری ماساژ دهید. بعد از 5 تا 10 دقیقه صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده یا کرم های مرطوب کننده یا ضد چروک و لوسیون بدن برای خشک نگه داشتن پوست خود استفاده کنید .

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

انواع اسکراب

دو نوع دانه در اسکراب وجود دارد : دانه ها و میوه های طبیعی مانند هسته زردآلو، پوست گردو، بادام، قهوه، هلو، یا دانه های مصنوعی مانند اکسید آلومینیوم و پلی اتیلن که ما به شما اسکراب لاکچری کوین را پیشنهاد می کنیم که حاوی عصاره های میوه ای می باشد.

در انتخاب و استفاده از اسکراب دقت کنید

در انتخاب اسکراب دقت کنید به خصوص اگر پوست نازک و حساسی دارید یک اسکراب ریز دانه برای صورت انتخاب کنید زیرا دانه های درشت اسکراب به بافت پوست آسیب می رساند همچنین اسکراب را به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا پوست خشک و زبر نشود.

چه کسانی برای اسکراب مناسب نیستند

به طور معمول اکثر افراد می توانند از اسکراب استفاده کنند اما افرادی که تبخال، زگیل یا جوش های التهابی دارند بهتر است از اسکراب استفاده نکنند زیرا ممکن است باعث خارش، سوزش و تشدید شود.

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن

نکاتی برای استفاده از اسکراب

 نوع پوست خود را که چرب، خشک، معمولی یا حساس است شناسایی کنید و بر اساس آن نوع اسکراب را تعیین کنید.

 برای اینکه اسکراب بیشتر با پوست تعامل داشته باشد، حتما از اسکراب روی پوست مرطوب و تمیز استفاده کنید.

 به هیچ وجه از اسکراب دور چشم استفاده نکنید.

 پس از اسکراب از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده ها و کرم های ویتامین C استفاده کنید و زیرا بهترین زمان برای تاثیر مثبت این محصولات است.

تعداد دفعات اسکراب نه تنها به نوع پوست بلکه به فصل نیز بستگی دارد. قبلاً اشاره کردیم که پوست های چرب به دفعات بیشتر و هفته ای دو بار نیاز به اسکراب دارند و پوست های خشک هفته ای یکبار نیاز به اسکراب کمتری دارند.

  در تابستان به دلیل گرما و تعریق نیاز به اسکراب افزایش می یابد، در حالی که در فصول سرد می توان در فواصل زمانی طولانی تری مانند هر دو هفته یک بار اسکراب را انجام داد.

 در روزهایی که صورت خود را با اسکراب پاک و لایه برداری کرده اید، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

در نهایت  استفاده از اسکراب یک محصول مراقبتی است که با آن می توانیم این کارها را انجام دهیم. اسکراب لایه بردار ملایم پوستی نرم، یکدست و شفاف ایجاد می کند که زنان و مردان باید از آن استفاده کنند.

اسکراب چیست و نحوه استفاده آن