خواص آب هویج

خواص آب هویج

داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی به حفظ تناسب اندام و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. یکی از توصیه‌های مهم در این رژیم غذایی این است که میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید. در بین انواع سبزیجات که شاید آنها را دوست نداشته باشید، هویج طعم و رنگ جذابی دارد.

هویج را می‌توانید هم به صورت خام و هم پخته، در تهیه انواع سالاد، غذا و سوپ استفاده کنید. آب هویج بسیار جذاب و پرانرژی است و طعم خوبی دارد، آن را به صورت خالص یا در ترکیب با انواع آبمیوه‌های طبیعی نوش جان کنید. آب هویج بستنی هم یک دسر پرطرفدار در ایران است.

خواص آب هویج ناشتا برای کبد

یک لیوان آب هویج تقریبا 100 کالری دارد و سرشار از مواد مغذی چون بتاکاروتن، ویتامین‌های ب، ویتامین سی، پتاسیم و ویتامین کا می‌باشد. این مقدار آب هویج حدود 2 گرم پروتئین، کمتر از یک گرم چربی، 2 گرم چربی و 9 گرم قند دارد.

رنگ نارنجی هویج به ‌دلیل وجود ماده‌ای به‌نام بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود. ویتامین آ آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از بدن است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

یکی از مهمترین تاثیرات ویتامین آ پیشگیری از بیماری‌های کبدی است. نوشیدن آب هویج بلافاصله بعد از بیدار شدن و به‌صورت ناشتا باعث می‌شود اشتهای شما کم شود. آب هویج همچنین به پاکسازی کبد کمک می‌کند. پتاسیم موجود در آب هویج از تخریب سلول‌ها پیشگیری می‌کند و برای سلامت کبد مفید است.

بد نیست بدانید که افزایش قدرت باروری از جمله خواص آب هویج برای مردان است و به تقویت جنسی آنها کمک می‌کند.

آب هویج را ناشتا بنوشید تا ترشح صفرا افزایش یابد و چربی‌سوزی را در بدن بیشتر کند. این نوشیدنی اشتهای شما را کاهش می‌دهد و برای کم کردن وزن بدن مفید است.

خواص آب هویج برای کرونا

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا، همواره توصیه می‌شود در کنار رعایت نکات بهداشتی با تغذیه سالم سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. اگرچه نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی درمان کرونا نیست، اما در پیشگیری و بهبودی موثر است.

آب هویج سرشار از ویتامین سی است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، باعث پاکسازی ریه می‌شود و قدرت بینایی را تقویت می‌کند. یکی دیگر از نوشیدنی‌های پیشگیری از کرونا، آب لبو است که می‌توان آن را به همراه آب هویج نوشید.

خواص آب هویج برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج از آسیب بافت‌های سلولی جلوگیری می‌کنند و باعث سلامت پوست می‌شوند. پروتئین موجود در آب هویج در بهبود زخم‌ها و کلاژن‌سازی پوست موثر است. یکی از فواید آب هویج تامین آب مورد نیاز بدن است، بنابراین باعث شفاف شدن و آبرسانی به پوست صورت می‌شود.

آب هویج ادرارآور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. بد نیست بدانید که آب هویج به ‌دلیل داشتن پتاسیم در تنظیم فشار خون نقش دارد و کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهد.

خواص آب هویج برای کودکان

آب هویج حاوی ترکیبی به ‌نام لوتئولین است که از التهاب مغز جلوگیری می‌کند و به تقویت حافظه کمک می‌کند. این نوشیدنی برای کودکان بسیار مفید است و باعث تقویت بینایی آنها می‌شود. یکی دیگر از فواید آن برای کودکان این است که در درمان اسهال موثر است و کمبود آب را در آنها جبران می‌کند.

آب هویج باعث از بین رفتن کرم‌های روده می‌شود و مشکلات سیستم گوارشی کودکان را بهبود می‌بخشد. موقع سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی، این نوشیدنی اشتهای آنها را افزایش می‌دهد و به کنترل بیماری کمک می‌کند. نوشیدن آب هویج پلاک‌های دندان را از بین می‌برد، دهان و لثه‌ها را پاک می‌کند. آب هویج همچنین بوی بد دهان را از بین می‌برد.

اگر کودک شما علاقه زیادی به بستنی دارد، از خواص آب هویج بستنی برای آنها غافل نشوید. اضافه کردن آب هویج، این دسر را سالم و مغذی می‌کند. توجه داشته باشید که هویج بستنی کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

انواع آبمیوه‌های سالم و مقوی را در مقاله نوشیدنی‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی پیدا کنید و برای کودکان خود تهیه کنید.

بهترین زمان مصرف آب هویج

همانطور که در بالا اشاره کردیم فیبر موجود در آب هویج، به کاهش اشتها و لاغری شما کمک می‌کند. نوشیدن آب هویج در صبح ناشتا باعث تصفیه کبد می‌شود و شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. تامین انرژی کافی در آغاز روز یکی دیگر از خواص نوشیدن آب هویج ناشتا است.

شما همچنین می‌توانید آب هویج را به صورت میان‌وعده یا یک ساعت قبل از خوردن غذا مصرف کنید. این کار باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش حجم وعده‌های غذایی می‌شود.

همانطور که در بالا هم اشاره شد، مصرف یک لیوان آب هویج در روز به کنترل قند، فشار و کلسترول بد خون کمک می‌کند.

کلام آخر

مصرف آب‌میوه‌ها و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. آب هویج منبع غنی از ویتامین سی و بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین آ می‌شود و به پاکسازی کبد، کنترل چربی و فشار خون کمک می‌کند.

نوشیدن آب هویج قبل از یک وعده غذایی یا صبح‌ها به صورت ناشتا باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. لازم است بدانید که مصرف بیش از اندازه هم مثل انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها توصیه نمی‌شود.

با تشکر از وب سایت عالیس

مقاله بعدی: خواص آویشن