درمان خانگی جوش صورت

درمان خانگی جوش صورت

علت بروز جوش صورت، تأثیر مواد غذایی در ایجاد این عارضه، درمان‌های دارویی وروش های درمان خانگی جوش صورت و آکنه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آکنه یا جوش یکی از مشکلات رایج پوستی است، این مشکل بیشتر در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، اما در سنین دیگر نیز ممکن است به آن مبتلا شوید، عامل اصلی جوش صورت تولید بیش از حد چربی در پوست است که فولیکول‌های مسدود شده منافذ پوست را می‌بندند و مانع خروج چربی می‌شوند و رشد باکتری‌ها درون فولیکول‌های مو آکنه نامیده می‌شود. علت جوش صورت، تمام موارد ذکر شده فوق به علاوه عوامل ژنتیکی است، واکنش بدن افراد نسبت به هورمون‌ها نیز می‌تواند علت جوش‌های صورت باشد.

درمان خانگی جوش صورت

از سوی دیگر تأثیر مواد تغذیه‌ای در این ایجاد عارضه قابل انکار نیست، دانه‌های تصفیه شده و شکر، برخی از نان‌ها، شیرینی‌ها، محصولات لبنی، غذاهای آماده، سیب زمینی سرخ شده، غذاهای سرشار از چربی امگا ۶، شکلات‌های شیری، غذاهای ادویه دار، پنیر، آجیل، حساسیت‌های غذایی، نوشابه، برخی میوه‌ها و آب میوه‌ها، پیتزا، سویا و برخی از غذاهای دریایی در بروز جوش صورت و بدن مؤثر است.

اصول طب سنتی چینی و آیورودا، ادعا می‌کنند آکنه روی گوش حاکی از مشکلات کلیوی و آکنه گونه نشانه مشکل کبدی است، اما شواهد علمی کمی در این رابطه موجود است، اما علت جوش‌های صورت در موارد ملموس‌تر و شفاف‌تر که پوست همه‌افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

روش‌های درمان خانگی جوش صورت کدامند؟

مصرف غذاهای تند و جوش صورت

غذاهای تند معمولاً با گوجه و فلفل درست می‌شوند، گوجه و فلفل حاوی ماده‌ای به‌نام «لیکوپن» است که برای بعضی افراد محرک است و با پایین آوردن سطح pH پوست باعث جوش صورت می‌شود، تنها مواد تند و ادویه‌ها باعث و بانی و علت جوش صورت نیستند. بعضی افراد با لبنیات یا اقسام مواد غذایی دیگر نیز سازگاری ندارند، واکنش پوست و در کل بدن افراد نسبت به مواد غذایی مختلف کاملاً متفاوت است.

درمان خانگی جوش صورت

راه حل چیست؟

باید افراد به مدت یک ماه از خوردن غذاهای تند یا هر ماده‌ی دیگری که باعث تحریک پوست شده، پرهیز کنند، اگر پوست آنها با ماده غذایی خاصی تحریک شود، با ظهور جوش‌های سر سفید یا حتی لک در اطراف دهان و چانه خود مواجه خواهند شد.

استفاده از محصولات مسدود کننده منافذ پوست

چربی معدنی‌ای که در بعضی از لوسیون‌ها موجود است، عاملی قوی در مرطوب سازی پوست است، اما باعث انسداد منافذ پوست و در نتیجه به‌وجود آمدن جوش صورت می‌شود، سیلیکون موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی ماده دیگری است که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود.

چه باید کرد؟

باید افراد قبل از استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مطمئن بشوید که فاقد ماده کامدوژنیک باشند، یعنی مواد به‌کار رفته در این محصولات موجب انسداد منافذ پوستی نشوند، در بعضی مواقع حتی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی فاقد کامدوژنیک نیز باعث ایجاد جوش صورت می‌شود، در این صورت باید به متخصص پوست مراجعه کنند به دلیل اینکه ممکن است به ماده دیگری در آن محصولات حساسیت داشته باشید.

درمان‌های دارویی آکنه

برای مبارزه با باکتری، التهاب، چربی اضافی و عوامل دیگر بروز آکنه طیف وسیعی از درمان‌های موضعی به کار می‌روند، می‌توانید داروهای موضعی را بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک بخرید یا اینکه آکنه خود را با ترکیبات زیر از بین ببرید:

درمان خانگی جوش صورت

بنزوئیل پروکساید

این ماده با پروپیونی باکتریوم آکنه که نوعی باکتری ایجاد کننده آکنه است، مبارزه می‌کند.

رتینوئیدهای موضعی

این ترکیبات چربی صورت را کاهش می‌دهد و انسداد منافذ پوست را برطرف می‌کند. ژل آداپالن ۰٫۱ درصد نمونه‌ای از این ترکیب است.

سالیسیلیک اسید

این ترکیب در درجه‌ی اول برای رفع انسداد منافذ به کار می‌رود. ممکن است پزشک برای آکنه‌های التهابی و شدید، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی را تجویز کند تا باکتری‌ها از بین بروند و التهاب ناشی از آن کاهش یابد.

ایزوترتینوئین دارویی است که برای درمان آکنه‌ی شدید استفاده می‌شود. دوره‌ی مصرف این دارو بین ۴ تا ۵ ماه است، اگرچه طول دوره‌ی درمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

روش‌های درمان خانگی جوش صورت کدامند؟

جوش روی پیشانی و بینی؛ به دلیل وجود چربی

معمولاً علت جوش صورت در ناحیه‌ی T (یعنی پیشانی، بینی، چانه و ناحیه‌ی اطراف دهان)، وجود چربی و استرس است، تحقیقات نشان می‌دهند که استرس بالا تأثیری در تولید چربی ندارد، اما آکنه را تشدید می‌کند، احتمال بروز آکنه در افرادی که خواب راحتی ندارند بیشتر است، بنابراین، به نظر می‌رسد استرس و خواب ناکافی زمینه مساعدی را برای بروز آکنه فراهم می‌کنند.

اگر گرفتار چنین مشکلاتی هستید قبل از خواب مدیتیشن انجام دهید و اصول بهداشت خواب را رعایت کنید، گوش دادن به موسیقی یا ورزش کردن (حتی برای یک دقیقه) روش‌های ساده‌ای برای رهایی از استرس هستند.

اگر پوستتان چرب است، شوینده‌های حاوی سالیسیلیک اسید موجود در داروخانه‌ها به کاهش چربی پوست شما کمک می‌کنند، حتماً باید محصولات مناسب نوع پوست خود را بخرید.

درمان خانگی جوش صورت

وجود جوش در رستنگاه مو و نحوه مراقبت

به جوش‌های اطراف رستنگاه مو و روی پیشانی آکنه‌های پمادی نیز می‌گویند، پمادهای حالت دهنده‌ی مو اغلب محصولات روغنی ِغلیظ و معدنی هستند، این ترکیبات از خروج چربی طبیعی (سبوم) از فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند. این انسداد منافذ پوست، علت جوش صورت در ناحیه رستنگاه مو است.

اگر به صورت مداوم شاهد جوش در رستنگاه موی خود هستید، بهتر است مصرف پماد مو را متوقف کنید، یا بعد از مصرف آن صورت خود را بشویید و از شامپوهای شفاف کننده و پاک کننده عمقی استفاده کنید، افزون بر این، محصولاتی در بازار وجود دارند که غیر کومدون زا (غیر آکنه زا) هستند، هنگام استفاده از اسپری مو، پوست خود را با دست یا دستمال کوچک بپوشانید.

وجود جوش روی گونه؛ لزوم بررسی تلفن همراه و رو بالشی‌ها

باکتری اشرشیا کلی (E.coli) و انواع باکتری‌های دیگر نه فقط در مدفوع بلکه بر تلفن همراه نیز وجود دارند، در واقع، زمانی که از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنید، باکتری‌ها بر پوستتان پخش می‌شوند. همین امر احتمال بروز آکنه را بیشتر می‌کند.

اگر با جوش زدن یک طرف صورتتان به طور مداوم رو به رو هستید، احتمال دارد علت جوش صورت در این حالت، آلودگی تلفن همراه و رو بالشی یا عادت به لمس کردن صورت تان است.

پاک کردن گوشی تلفن همراه به صورت مرتب با دستمال مرطوب ضدعفونی کننده به کاهش جوش کمک می‌کند. اگر به دلیل کار خود به طور مداوم از تلفن همراه استفاده می‌کنید، می‌توانید از هدست بلوتوث استفاده کنید.

درمان جوش در رستنگاه مو

برای از بین بردن آکنه‌های رستنگاه مو موارد زیر را انجام دهید:

– از محصولاتی استفاده کنید که غیر کومدون‌زا و فاقد کره کاکائو، رنگ و قطران باشد.

– برای پاک کردن منافذ و از بین بردن باقی مانده محصولات مراقبت از مو، از شامپوی تمیزکننده‌ی عمقی کمک بگیرید.

– هنگام استفاده از شامپوی خشک یا اسپری مو صورت خود را با دست یا دستمال کوچک بپوشانید.

درمان جوش روی گونه

برای از بین بردن آکنه گونه کارهای زیر را انجام دهید:

– تلفن همراه خود را قبل از هر بار استفاده ضدعفونی کنید.

– تلفن را با خود به دستشویی و حمام نبرید.

– روبالشی خود را حداقل یک بار در هفته عوض کنید.

درمان خانگی جوش صورت

درمان جوش با آبلیمو

یکی از راه معجزه آسا برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیمو تازه است، آبلیمو به عنوان میکروب کش ارگانیسم‌های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می‌کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع کنندگی ای که دارد باعث می‌شود چربی‌های تجمع یافته بیرون رانده شوند.

درمان جوش با ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می‌دهد، آزردگی و قرمزی جوش را از بین برده و پوست‌تان را درخشان و صاف می‌کند. ژل آلوئه ورا را به جوش‌ها بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند و بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

روش‌های درمان خانگی جوش صورت کدامند؟

درمان جوش با یخ

اولین درمان سریع جوش صورت، یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند و غدد چربی را تشویق می‌کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب‌های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

یخ را در تکه‌ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید، چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله قبل را تکرار کنید، این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

درمان خانگی جوش صورت

درمان جوش با بخور

برای درمان سریع جوش بخور را فراموش نکنید، استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زائد از آن، فواید فوق العاده ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می‌برند به همراه دارد.

یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست تان برسد، به هیچ عنوان پوست تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود، بخور را به مدت ۳۰ دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست تان مرطوب کننده بمالید.

درمان جوش با ماست

ماست اگر به صورت موضعی روی پوست استفاده شود فایده های شگفت آوری دارد، سالیان دراز است که به دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می‌شود، هنوز هم در هند از ماست به عنوان راهی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می‌شود، مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه صورت تان را بشویید.

درمان جوش با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین، آنتی‌اکسیدان و آهن است، این روغن به دلیل خاصیت تسکین دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک می‌کند، برای از بین بردن جای جوش ها باید پیش از رفتن به رختخواب از روغن زیتون استفاده کنید. مقداری روغن زیتون بردارید و به صورت خود ماساژ دهید. بیش‌تر روی جای جوش‌ها تمرکز کنید. ماساژ روغن به پوست را به مدت چند دقیقه تا زمانی که حس کنید روغن جذب پوست شده ادامه دهید. پارچه یا حوله‌ای تمیز را در آب گرم فرو ببرید. حوله گرم را روی صورت تان بگذارید تا بخار به آن برسد. چربی باقی مانده را به آرامی از روی پوست پاک کنید. بعد از یک یا دو دقیقه صورت تان را با آب معمولی بشویید.

درمان جوش با مخلوط سیب و عسل

برای زیبایی پوست استفاده از سیب و عسل بسیار توصیه شده است و برای رفع جوش صورت نیز می‌توانید از مخلوط سیب و عسل استفاده کنید. یک نیمه سیب رنده شده را با ۴ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روزانه ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید این مخلوط بسیار مناسب پوست‌های خشک آکنه دار است.

همچنین درمان جوش صورت با سرم های موجود آرایشی نیز ممکن است که یکی از باکیفیت ترین آنها سرم ضد جوش لاکچری کوین می باشد.