علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

ریزش مو از معضلاتی است که خانم ها و آقایان درگیر آن هستند و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایل ریزش مو ممکن است موقتی یا دائم باشد. از دلایل موقت ریزش مو می توان به کمبود ویتامین ها و فقر آهن اشاره کرد.

لازم به ذکر است هر مویی که از سر جدا می شود را نمی توان غیر عادی دانست و به دنبال راه حلی برای رفع ریزش مو بود. همه افراد به طور میانگین در طول شبانه روز، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می دهند و این امری طبیعی است و با این تعداد ریزش مو در هر روز، از تراکم مو کم نمی شود. اگر ریزش موهای شما در همین مقدار است، جای نگرانی نیست اما در صورتی که بیشتر از این حد باشد نیاز به شناسایی و رفع دلایل ریزش مو است .

دلایل ریزش مو

برای درمان ریزش مو ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود. به طور کلی دلایل ریزش مو عبارتند از:

  1. کم کاری تیروئید
  2. کمبود پروتئین
  3. کم خونی و فقر آهن
  4. وراثت
  5. فشارهای جسمی (بیماری های جسمی و …)
  6. بارداری (پس از بارداری ممکن است ریزش مو رخ دهد)
  7. الگوی طاسی در مردان
  8. کاهش شدید وزن بدن
  9. فشارهای روانی
  10. تغییرات هورمونی در زنان
  11. کمبود ویتامین ب
  12. بیماری های خود ایمنی
  13. شیمی درمانی
  14. سندروم تخمدان پلی کیستیک
  15. مواد شیمیایی حالت دهنده مو
  16. افزایش سن

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

اگر به ریزش مو مبتلا هستید، احتمالا یک یا چند مورد از علل بالا سبب آن شده است.. که در این جا ما به شما کمک خواهیم کرد تا راه های جلوگیری از ریزش مو را یاد بگیرید.

کم کاری تیروئید

تیروئید غده کوچکی است که در قسمت گردن قرار گرفته است و با ترشح هورمون هایی به رشد و نمو انسان کمک می کند. در صورتی که این غده نتواند به اندازه کافی هورمون ترشح کند، باعث ریزش مو می شود. با مراجعه به پزشک و بعد از تشخیص و اطمینان از کم کار بودن تیروئید، با مصرف دارو می توان آن را کنترل کرد تا در نتیجه ریزش مو درمان شود.

کمبود پروتئین

تحقیقات نشان می دهد که کمبود پروتئین روی تمامی قسمت های بدن تاثیر می گذارد. از نشانه ها و عوارض کمبود پروتئین در بدن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبد چرب
  • مشکلات پوست، مو و ناخن
  • از دست دادن حجم عضلانی
  • افزایش خطر شکسته شدن استخوان ها
  • توقف رشد در کودکان
  • افزایش اشتها و کالری دریافتی
  • احساس ضعف و گرسنگی
  • از بین رفتن عضلات
  • طاسی زودرس
  • ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن و مریض شدن های مکرر
  • تورم پایین پا (مچ و پایین پا)
  • پوسته پوسته شدن پوست در قسمت هایی از بدن مخصوصا در پاشنه پا

همانطور که مطالعه کردید، ریزش مو یکی از عوارض کمبود پروتئین در بدن است که می توان با انجام آزمایش مربوطه و تشخیص پزشک مبنی بر کم بودن میزان پروتئین در بدن می توان کمبود پروتئین را جبران کرد.

نکته : ساختار موی انسان تا ۹۰ درصد از پروتئین تشکیل شده است، به همین دلیل با کمبود پروتئین در بدن به ریزش مو مبتلا می شویم.

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

کم خونی و فقر آهن

مطالعات انجام شده نشان می دهد که 10 درصد از خانم های بین ۲۰ تا 49 سال، دچار کم خونی و فقر آهن خون هستند. البته این به این معنی نیست که آقایان دچار کم خونی و فقر آهن نمی شوند اما توجه داشته باشید میزان ابتلا به کم خونی و فقر آهن در آقایان به طور چشمگیری کم تر از خانم ها است

تحقیقاتی که در مورد ارتباط بین کمبود آهن و ریزش مو انجام شده، نشان می دهد افرادی که کمبود آهن دارند از ریزش مو نیز رنج می برند.

اگر پس از مشاوره با پزشک، متوجه کمبود آهن بدن خود شده؛ می توانید با مصرف قرص آهن کمبود آهن را رفع کنید و به درمان ریزش موی خود کمک کنید.

وراثت

اگر در خانواده ای متولد شده اید که افراد در سن خاصی به ریزش مو مبتلا می شوند، به احتمال زیاد شما هم در آن سن به ریزش مو مبتلا می شوید. جالب است بدانید ریزش مو در زنان، برخلاف مردان که موها عقب رفته و دچار طاسی می شوند، با بازتر شدن فرق و کاهش ضخامت مو همراه است.

درمان ریزش مو ارثی صد در صد امکان پذیر نیست. اما به تازگی پزشکان از داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی شدید استفاده می کنند. این داروها را تنها پس از مراجعه به پزشک و تجویز دارو مصرف کنید.

کاشت مو دومین راه حل برای درمان ریزش موی ارثی می باشد که نتیجه ای به مراتب مطلوب تر از سایر روش ها داشته است.

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

فشارهای جسمی (بیماری های جسمی و …)

هرگونه فشارهای جسمی از جراحات پوستی، تصادف و … گرفته تا بیماری هایی مثل آنفولانزا نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. این فشارها موجب ریزش موی موقت بوده و پس از خروج بدن از حالت شُک، از بین میروند. علت ریزش مو بر اثر فشارهای جسمی، تحریک گونه ای از ریزش مو با نام جریان تلوژن می باشد.

برای درمان ریزش مو بر اثر فشارهای جسمی نیاز به اقدامی از سوی فرد نیست و با ترمیم بدن، مو نیز رشد خود را شروع خواهد کرد.

بارداری

بارداری باعث تغییر سطح هورمون ها در بانوان می شود که همین امر پس از زایمان نیز رخ می دهد. ریزش مو بر اثر بارداری بیشتر پس از تولد بچه رخ می دهد و تا چند ماه ادامه می یابد. این نوع ریزش مو نیازی به درمان خاص ندارد و پس از گذشت مدت زمانی از بین می رود.

الگوی طاسی در مردان

بیش از ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال تحت تاثیر الگوی طاسی مردانه قرار می گیرند. این ادعا نتیجه تحقیقات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM) است. بر اساس این تحقیقات از بین رفتن موی سر مردان (از ریشه) از دهه بیست یا اوایل دهه سی زندگی فرد شروع می شود و به میزان هورمون آندروژنیک تستوسترون موجود در بدن آن ها بستگی دارد.

از علل اصلی ایجاد الگوی طاسی در مردان می توان به تاثیر ژن بر ریزش مو در مردان (یا همان وراثت) اشاره نمود. بنابراین بهترین و موثرترین راه درمان طاسی در مردان کاشت مو است.

کاهش شدید وزن بدن

کاهش وزن می تواند از علل ریزش مو باشد و از دلایل آن می توان به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن اشاره نمود. اگر بر اثر کاهش وزن، دچار ریزش مو شده اید نگران نباشید زیرا با کاهش وزنی که داشته اید نوعی شوک به بدن وارد کرده اید و همین امر موجب ریزش مو شده است. برای درمان این نوع ریزش مو باید از ویتامینها و محصولات ضدریزش استفاده کنید.

فشارهای روانی

داشتن احساسات منفی مثل استرس، غم، ترس و … به ریزش مو می انجامد. به عنوان مثال با مرگ یکی از عزیزان و یا تجربه شکست و استرس زیادی که از آن ناشی شده است، دچار ریزش مو می شویم.

ریزش مو بر اثر فشارهای روانی موقتی است و کم کم برطرف می گردد و نیاز به درمان خاصی ندارد.

تغییرات در سطح هورمون های زنان

اگر ریزش موی شما بر اثر مصرف قرص های ضدبارداری است بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان استفاده از قرص های ضدبارداری را متوقف نمائید.

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

کمبود ویتامین ب

کمبود ویتامین ب را می توان یکی دیگر از علت های ریزش مو دانست که زیاد شایع نیست اما در برخی افراد دیده شده که بر اثر کمبود ویتامین ب دچار ریزش مو شده اند.

برای درمان ریزش مو بر اثر کمبود ویتامین ب می توانید از مواد غذایی سرشار از ویتامین ب مانند ماهی، گوشت، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. در کنار مواد طبیعی از مکمل های غذایی مثل قرص ویتامین ب و … نیز استفاده نمائید.

مسائل خود ایمنی

عمل آلوپسی آره – آتا (Alopecia Areata) که بر اثر سیستم ایمنی بسیار فعال رخ می ده، باعث می شود بدن مو را یک عامل خارجی تلقی کند و برای مبارزه با آن ریشه مو را از بین می برد.

برای درمان ریزش مو بر اثر مسائل خود ایمنی، تزریقات استروئید به عنوان اولین پیشنهاد مطرح می شود. البته داروهای دیگری نیز برای درمان این مشکل وجود دارد که بهتر است با تجویز پزشک متخصص استفاده شود.

شیمی درمانی

برخی از داروهایی که برای مبارزه با بیماری سرطان مورد استفاده قرار می گیرد باعث ریزش موی بسیار شدید می شوند. این داروها قصد دارند، سلول های سرطانی که به سرعت در حال رشد هستند را متوقف کنند. اما سلول های مو هم این ویژگی را دارند و به همین علت با مصرف داروهای ضد سرطان، از بین می روند.

زمانی که روند شیمی درمانی متوقف شود، موها دوباره (ولی با بافتی جدید) رشد خواهند کرد. به عنوان مثال ممکن است جنس و رنگ مو تغییر کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل میان هورمون های جنسی مردانه و زنانه است. از عوارض آن می توان به ایجاد کیست تخمدان، ریسک بالای دیابت، ناباروری، افزایش وزن و تغییرات در دوره قاعدگی اشاره کرد. هم چنین سندرم تخمدان پلی کیستیک موجب ریزش مو و کم پشت شدن آن می شود.

پس از اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک در فرد تشخیص داده شد، با پیگیری روند درمان ، ریزش موی ناشی از آن نیز درمان می شود.

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان

مواد شیمیایی مورد استفاده برای خوش حالت کردن موها

همه افراد مخصوصا جوانان برای حالت دادن به موهای خود از مواد شیمیایی استفاده می کنند که برای موها مضر هستند. استفاده بیش از حد از سشوار، اتوی مو، بابلیس کردن و … نیز از عوامل ریزش مو هستند. هم چنین شینیون مکرر و بافت های محکم که باعث کشیدگی زیاد مو میشود، نیز باعث ریزش مو می شوند.

برای درمان ریزش مویی که بر اثر استفاده از این مواد و وسایل ایجاد شده است با قطع استفاده از این محصولات، همچنین پس از هربار شستشوی مو از نرم کننده و ماسکهای مغذی استفاده کرد. هم چنین برای خشک کردن مو از هوای طبیعی بهره برد.

افزایش سن

افزایش سن از جمله مهم ترین عوامل ریزش مو است و در بیشتر افراد (خانم و آقا) مشاهده می شود. ریزش مو در سنین بالا امری بسیار طبیعی است و از آن با عنوان بیماری یاد نمی شود. cinere.ir

نتیجه گیری

با توجه به استفاده و نتیجه گیری تعداد زیادی از مشتریان و پیگیری تیم تلنت کالا به این نتیجه رسیدیم که پک ضد ریزش مو بیز که شامل تونیک گیاهی هیرفرند ، شامپو کافئین و سبوس برنج می باشد در درمان انواع ریزش مو و پرپشت شدن موها تاثیر بسیار خوبی می گذراند و یکی از بهترین و بصرفه ترین درمان ها برای کنترل ریزش مو می باشد.

علت و درمان ریزش مو زنان و مردان