چرا استپ وزنی می کنیم

چرا استپ وزنی می کنیم

اهش وزن و لاغری همیشه آسان نیست. گاهی اوقات به‌طور مرتب ورزش کرده و یک رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کنید، اما با این حال وزن کم نمی‌کنید. اینجاست که از همه چیز ناامید شده و بی‌خیال کاهش وزن می‌شوید. به جای اینکه ناامید شوید، باید به دنبال علل ناموفقیت خود در وزن کم کردن باشید. اگر علت را پیدا کنید، می‌توانید به وزن ایدئال خود برسید. در مقاله‌ای که امروز در دیجی‌کالا مگ برایتان آماده کرده‌ایم، قصد داریم شما را با ۳۲ دلیل رایج ناموفقیت در وزن کم کردن آشنا کنیم. قرار است در این مقاله اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید. پس تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

۱. بیش از حد میوه می‌خورید

همه‌ی ما می‌دانیم که میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و فواید متعددی برای سلامتی بدن دارند. خوردن میوه به‌عنوان میان وعده به جای خوردن چیپس، پفک و سایر میان وعده‌های ناسالم یک انتخاب عالی است؛ با این حال نکته‌ای که افراد در نظر نمی‌گیرند این است که قند موجود در میوه‌ها به گلوکز تجزیه می‌شود. هر نوع قند اضافی در بدن به‌عنوان چربی ذخیره می‌شود‌. البته این موضوع نباید باعث شود بی‌خیال میوه خوردن شوید. به دنبال خوردن میوه‌هایی مانند توت‌ها و موز باشید که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند.

۲. تمرینات کاردیو را زیاد انجام می‌دهید

اگر بیشتر تمرینات کاردیو را انجام می‌دهید و به‌ اندازه‌ی کافی تمرینات با وزنه را انجام نمی‌دهید، به احتمال زیاد در کاهش وزن موفق نمی‌شوید. اگرچه تمرینات کاردیو فواید متعددی برای سلامتی بدن دارند، اما در کنار آن‌ها باید تمرینات با وزنه را هم انجام دهید. تمرینات با وزنه به افزایش قدرت بدنی کمک می‌کنند. انحام تمرینات قدرتی به سوزاندن کالری کمک می‌کند. زمانی که کالری می‌سوزانید، نرخ متابولیسم افزایش پیدا می‌کند که این موضوع طبیعتا کاهش وزن را به دنبال دارد.

چرا استپ وزنی می کنیم

۳‌. به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید

همه‌ی ما خیلی خوب می‌دانیم که خوابیدن به اندازه‌ی کافی برای بدن فواید زیادی دارد. اگر به ‌اندازه‌ی کافی نخوابید، بدنتان دچار مشکلات زیادی می‌شود. خوابیدن باعث می‌شود بدن انرژی پیدا کرده و خود را ترمیم کند. با این وجود بسیاری از افراد صرف نظر از این موضوع تا دیر وقت بیدار می‌مانند و صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده‌اند زمانی که فردی می‌خوابد، سطح هورمونی به نام لپتین که مسؤول چربی‌سوزی است در بدنش افزایش پیدا کند. اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، نمی‌توانید وزن کم کنید. اگر در خوابیدن مشکل دارید، می‌توانید قبل از خواب دمنوش‌های آرام‌بخش بخورید. در این راستا می‌توانید مقاله‌‌ی زیر را بخوانید. همچنین می‌توانید کتاب خواندن و دوش گرفتن را امتحان کنید.

۴. به اندازه‌ی کافی چربی نمی‌خورید

همیشه و همه جا شنیده‌اید که باید از چربی‌ها دوری کنید. درست است که چربی‌ها برای بدن مضر هستند، اما این موضوع شامل تمام چربی‌ها نمی‌شود. بعضی از چربی‌ها از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. از جمله منابع چربی‌های سالم می‌توانیم به مغزها، تخم‌مرغ، ماهی، آووکادو و… اشاره کنیم. خوردن چربی‌های سالم به شما در چربی‌سوزی و تبدیل چربی به انرژی کمک می‌کند. برای آشنایی با منابع چربی‌های سالم می‌توانید مقاله‌ی زیر را بخوانید. توجه کنید که نباید در مصرف چربی‌های سالم زیاده‌روی کنید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۵. فقط به ورزش کردن تکیه می‌کنید

ورزش کردن برای سلامت جسم و روح مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. با این حال اگر می‌خواهید وزن کم کنید، ورزش کردن به‌تنهایی کافی نیست. باید در کنار ورزش کردن یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا به هدف خود در کاهش وزن برسید. باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی چربی‌سوز و کم‌کالری را جای دهید.

۶. ثابت‌قدم نیستید

برای اینکه بتوانید وزنتان را کم کنید و از شر چربی اضافی بدنتان خلاص شوید، باید برنامه‌ی ورزشی خود را به‌طور منظم دنبال کنید و به رژیم غذایی خود پایبند بمانید. حتی اگر بعد از مدتی نتیجه نگرفتید، ناامید نشوید. کاهش وزن چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید. اگر وسط راه جا بزنید و دوباره‌ بعد از مدتی شروع به تلاش کردن برای کاهش وزن کنید، دیرتر به هدفتان می‌رسید. بهتر است یک نفر را که وزن زیادی از دست داده است الگوی خود قرار دهید. این کار به شما در حفظ انگیزه کمک می‌کند. خیلی از افراد توانسته‌اند وزن زیادی را کم کنند، پس حتما شما هم می‌توانید. کم نیاورید و امیدتان را از دست ندهید. مطمئن باشید یک روز شما هم به وزن ایدئالتان می‌رسید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۷. به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید

 به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید

تصور می‌کنید لاغر شدن به معنای گرسنگی کشیدن است؟ اگر این‌طور فکر می‌کنید، باید به شما بگوییم که تصورتان کاملا اشتباه است. اگر به بدنتان گرسنگی دهید، بدنتان چربی را ذخیره می‌کند که این موضوع شما را از اهدافتان در لاغری دور می‌کند. کاهش وزن بدین معنی نیست که هیچ چیز نخورید. کاهش وزن اصولی یعنی به اندازه‌ی کافی غذا بخورید و مواد غذایی سالم را در رژیم غذایی خود جای دهید. در حقیقت باید به میزان و آنچه که می‌خورید توجه ویژه‌ای کنید تا بتوانید وزنتان را کاهش دهید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۸. یک رژیم غذایی سالم را دنبال نمی‌کنید

بسیاری از افراد در کاهش وزن موفق نیستند، چون همچنان غذاهای ناسالم می‌خورند، اما به میزان کمتر! کاهش وزن به ایجاد تغییر در سبک زندگی نیاز دارد. اگر می‌خواهید لاغر شوید، باید دور غذاهای ناسالم و چرب از جمله سیب‌زمینی سرخ‌کرده، همبرگر، پیتزا، چیپس، پفک، نوشابه و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی از این دست را خط بکشید. اگر هر چند وقت یک بار مقدار کمی از این خوراکی‌ها را بخورید ایرادی ندارد، اما اگر در خوردن این خوردنی‌های ناسالم زیاده‌روی کنید، باید با وزن ایدئالتان خداحافظی کنید.

۹. مواد غذایی رژیمی را مصرف می‌کنید

بعضی از مواد غذایی رژیمی هستند و باعث می‌شوند افراد به اشتباه تصور کنند که آن‌ها سالم هستند. بیشتر مواد غذایی حاوی مونو سدیم گلوتامات هستند که سطح انسولین را افزایش می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود چربی در بدن ذخیره شود. اگرچه مواد غذایی به اصطلاح رژیمی کالری کمی دارند، اما میزان قند مصنوعی موجود در آن‌ها زیاد است. در حقیقت مواد غذایی رژیمی مضرات زیادی دارند. اولین ضرر اینکه مواد غذایی ذکر شده باعث سیر شدن شما نمی‌شوند، چون کالری موجود در آن‌ها کم است. دوم اینکه آن‌ها به‌شدت فرآوری شده هستند. علاوه بر این در تهیه‌ی آن‌ها به جای قند از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

برای اینکه مواد غذایی رژیمی طعم خوبی بگیرند، به آن‌ها مقدار زیادی طعم‌دهنده اضافه می‌شود. این طعم‌دهنده‌ها باعث می‌شوند هوستان به غذا خوردن بیشتر شود. در نهایت اینکه مواد غذایی رژیمی در مقایسه با مواد غذایی غنی شده کمتر باعث کالری‌سوزی می‌شوند. در یک مطالعه محققان شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. به‌ یک گروه از افراد مواد غذایی سبوس‌دار و به گروه دیگر مواد غذایی رژیمی داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که هضم مواد غذایی سبوس‌دار سخت‌تر است، بنابراین بدن مجبور می‌شود برای هضم آن‌ها بیشتر کار کند که این نکته‌ی مثبتی است.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱۰. روی غذا خوردن تمرکز نمی‌کنید

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن‌ همراه، لپتاپ و تبلت باعث می‌شود بیشتر غذا بخورید که نتیجه‌ی این موضوع اضافه وزن است. زمانی که ذهنتان مشغول چیز دیگری شود، متوجه نمی‌شوید که دارید غذا می‌خورید. احتمالا برای شما هم پیش آمده ‌که هنگام تماشا کردن فیلم یا سریال هر آنچه جلویتان بوده را خورده‌اید. بهترین کار این است که هنگام غذا خوردن تمام وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید و روی آنچه می‌خورید تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود از غذایی که می‌خورید بیشتر لذت ببرید و روی غذا خوردنتان کنترل داشته باشید.

۱۱. روز تقلب ندارید

درست است که گفتیم باید دور غذاهای ناسالم را خط بکشید، اما باید هر از گاهی به دلیل دنبال کردن رژیم غذایی و روتین ورزشی خود به‌طور دقیق به خودتان پاداش دهید. روز تقلب همان چیزی است که برای حفظ انگیزه در مسیر دشوار کاهش وزن به آن احتیاج دارید. برای خودتان یک هدف مشخص کنید. برای مثال پیش خودتان بگویید: «اگر تا فلان تاریخ توانستم دو کیلو وزن کم کنم، برای خودم پیتزا می‌خرم.» این موضوع باعث می‌شود برای رسیدن به پیتزا (که غذای مورد علاقه‌تان است و حسابی هوس خوردن آن را کرده‌اید) تمام تلاشتان را بکنید تا در مدت زمان مشخص ۲ کیلو وزن کم کنید. البته حواستان باشد باید دیر به دیر و بعد از رسیدن به یک هدف مهم در کاهش وزن برای خودتان وعده‌ی تقلب در نظر بگیرید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱۲. به اندازه‌ی کافی آب نمی‌خورید

میزان توصیه شده جهت مصرف آب در طول روز برای زنان ۱.۲ لیتر و برای مردان ۲ لیتر است. آب به کاهش وزن کمک می‌کند و علاوه بر این بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد. نوشیدن یک لیوان آب قبل از وعده‌ی غذایی شما را سیر می‌کند و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. آب سرد بهترین گزینه است، چون سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.

۱۳. رژیم مد روز (fad diet) را دنبال می‌کنید

رژیم مد روز (fad diet) را دنبال می‌کنید

اگر می‌خواهید به‌طور اصولی وزن کم کنید، رژیم مد روز را فراموش کنید، چون این رژیم کمکی به کاهش وزن نمی‌کند. رژیم مد روز در مراحل اولیه به شما در از دست دادن چربی اضافی کمک می‌کند، اما زمانی که دنبال کردن آن را متوقف کنید، چربی که از دست دادید برمی‌گردد. برای کاهش وزن اصولی یک برنامه‌ی ورزشی مناسب داشته باشید و حواستان به آنچه می‌خورید باشد.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱۴. خانواده‌تان شما را حمایت نمی‌کنند

وزن کم کردنتان را نمی‌توانیم به‌طور کامل تقصیر خانواده‌تان بیندازیم، اما باید بگوییم که خانواده اهمیت زیادی در موفقیت در کاهش وزن دارد. لازم نیست خانواده‌تان رژیم غذایی خود را به‌ خاطر شما تغییر دهند، اما همین که شما را حمایت کنند، باعث می‌شود انگیزه‌تان حسابی افزایش پیدا کند. برای مثال اعضای خانواده‌ی فردی که در حال کاهش وزن است می‌توانند جلوی او خوراکی‌های شیرین و چرب نخورند تا او هوس خدردن آن‌ها را نکند. همچنین می‌توانند او را تشویق کنند و به او امید دهند که می‌تواند در کاهش وزن موفق شود.

۱۵‌. استرس دارید

همه‌ی ما استرس را در مرحله‌ای از زندگیمان تجربه کرده‌ایم. زمانی که استرس داریم، بدنمان کوتیزول بیشتری تولید می‌کند. اگر هورمون کورتیزول به اندازه‌ی زیاد در بدن تولید شود، با تستوسترون تداخل پیدا می‌کند. تستوسترون هورمون دیگری است که مسؤولیت عضله‌سازی را به عهده دارد. زمانی که اتفاق بالا رخ دهد، نرخ متابولیک کاهش پیدا می‌کند که این موضوع باعث می‌شود سرعت کالری‌سوزی کاهش پیدا کند و کاهش وزن برایتان دشوار شود. استرس فقط مانع کاهش وزن نمی‌شود و مضرات زیادی برای سلامتی بدن و ذهن دارد. سعی کنید از تکنیک‌های موجود برای کاهش سطح استرس خود استفاده کنید.

پیاده‌روی ‌کنید، نوشیدنی‌های آرام‌بخش بخورید، یوگا و مدیتیشن کنید تا استرستان کاهش پیدا کند. باور کنید هیچ چیز در زندگی ارزش این را ندارد که به‌ خاطرش استرس زیاد داشته باشید و سلامتیتان را به خطر بیندازید. سعی کنید آرامش بیشتری در طول زندگی داشته باشید. خوب است بدانید که بر اساس نتایج مطالعه‌ی منتشر شده در healthline نوشیدن آب گرم به کاهش استرس کمک می‌کند. می‌توانید با نوشیدن آب گرم در صبح با شکم خالی با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم وزن کم کنید و هم میزان استرس خود را کاهش دهید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱۶. در مدت زمان کم انتظار زیادی از خود دارید

تبلیغات مختلف ادعا می‌کنند که با خرید محصولات آن‌ها می‌توانید در مدت زمان کم وزن زیادی را از دست دهید. باید بدانید که این موضوع صحت ندارد. محققان توصیه می‌کنند رژیم‌هایی که باعث کاهش وزن زیاد در زمان کم می‌شوند را دنبال نکنید، چون بعد از مدتی وزن از دست رفته‌تان برمی‌گردد. اگر می‌خواهید یک کاهش وزن اصولی داشته باشید، عجله نکنید و صبور باشید. کاهش وزن یک فرآیند تدریجی است. خوردن غذاهای سالم و دنبال کردن یک روتین ورزشی مناسب کاهش وزن را ممکن می‌کنند. اگر روی ترازو رفتید و تغییری در وزن خود مشاهده نکردید، امیدتان را از دست ندهید. همچنان به تلاش کردن ادامه دهید. شک نکنید که در کاهش وزن موفق خواهید شد.

۱۷. کالری‌شماری نمی‌کنید

برای اینکه بتوانید در کاهش وزن موفق باشید، باید کالری‌شماری را شروع کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های موجود استفاده کنید. البته حواستان باشد کالری مصرفی خود را خیلی کاهش ندهید، چون این کار مضر است. می‌توانید از یک متخصص تغذیه برای مشخص کردن میزان کالری مجاز در طدل روز کمک بگیرید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱۸. وزنه‌برداری نمی‌کنید

وزنه‌برداری به افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک می‌کند. علاوه بر این در حفظ توده‌ی عضلانی مفید است که معمولا کالری‌سوزی می‌کند.

۱۹. غذا خوردن آگاهانه را تمرین نمی‌کنید

غذا خوردن آگاهانه

غذا خوردن آگاهانه یعنی بدون هر گونه عامل حواس‌پرت‌کن (از جمله تلفن همراه و تلویزیون) و آرام‌آرام غذا بخورید و از غذا خوردن در حین گوش دادن به یک موسیقی آرام‌بخش لذت ببرید. این کار باعث می‌شود مغز به موقع متوجه سیر شدن شود. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که غذا خوردن آگاهانه منجر به کاهش وزن می‌شود. شاید فکر می‌کنید غذا خوردن آگاهانه دشوار است، با این حال توجه به توصیه‌های زیر به شما در این راستا کمک می‌کند.

  • هنگام غذا خوردن تمام وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت، لپتاپ و همچنین تلویزیون را خاموش کرده و فقط روی آنچه می‌خورید تمرکز کنید.
  • به بو، رنگ و بافت غذایی که می‌خورید توجه کنید.
  • زمانی که احساس سیری کردید، غذا خوردن را متوقف کنید و یک لیوان آب بنوشید. این کار باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کنید.

۲۰. از داروهای ضدافسردگی تجویزی استفاده می‌کنید

می‌خواهیم آماری تعجب‌برانگیز به شما دهیم. از سال ۱۹۸۸ مصرف داروهای ضدافسردگی ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. باور کردنش سخت است، نه؟ نکته‌ی دیگر اینکه ۱۱ درصد از افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، ۱۲ ساله هستند. یکی از عوارض جانبی این داروها این است که منجر به اضافه وزن می‌شوند. اگر داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنید و قصد کاهش وزن دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۲۱. تحرک کافی ندارید

نشستن برای مدت طولانی می‌تواند مضرات زیادی برای بدن داشته باشد. در حقیقت این کار باعث می‌شود بدن تولید هورمونی به نام لیپاز را متوقف کند که مانع از جذب چربی می‌شود. در یک مطالعه نشان داده شد که انجام تمرینات انعطاف‌‌پذیری به‌صورت روزانه می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تا ۱۳ درصد افزایش دهد. سعی کنید دست‌کم هر یک ساعت یک بار از پشت میز کار خود بلند شوید و کمی راه بروید. کم‌تحرکی نه تنها مانع از کاهش وزن می‌شود، بلکه شما را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. سعی کنید هر روز پیاده‌روی کنید. علاوه بر این تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. می‌توانید صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و در محله‌تان پیاده‌روی کنید.

۲۲. به اندازه‌ی کافی پیاده‌روی نمی‌کنید

پیاده‌روی کردن حتی برای مدت زمان کم هم برای بدن خوب است، اما اگر خیلی کم (به‌طور مثال فقط ۱۵ دقیقه در روز) پیاده‌روی کنید، از شر چربی‌های اضافی بدنتان خلاص نخواهید شد. برای موفقیت در کاهش وزن مدت زمانی که پیاده‌روی می‌کنید را افزایش دهید. هر روز دست‌کم ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، بدوید یا شنا کنید.

۲۳. در خوردن مواد غذایی سالم زیاده‌روی می‌کنید

حتی وقتی که خوراکی‌های سالم می‌خورید، باید تعادل را رعایت ‌کنید. نکته‌ی مهمی که همیشه باید در نظر داشته باشید این است که در خوردن هیچ چیز نباید زیاده‌روی کنید. حتی سالم‌ترین خوراکی‌ها از جمله مغزها، شکلات، آووکادو، پاستای گندم و روغن زیتون هم کالری دارند. برای مثال آووکادو را در نظر بگیرید. این میوه‌ی سبز رنگ فواید بیشماری برای سلامتی بدن دارد، با این حال یک عدد آووکادو حاوی تقریبا ۲۰۰ کالری است. در ادامه میزان کالری مواد غذایی سالم را آورده‌ایم.

چرا استپ وزنی می کنیم

۱. آووکادو

آووکادو غنی از چربی‌های ضروری برای سلامت قلب است، با این حال باید فقط نصف یک عدد آووکادو در روز بخورید. نصف یک عدد آووکادو حاوی تقریبا ۱۱۴ کالری است.

۲. پاستای سبوس‌دار

فیبر، پروتئین و ویتامین‌ها همگی سلامتی بدن را افزایش می‌دهند، اما این دلیل نمی‌شود که در مصرف مواد غذایی حاوی آن‌ها زیاده‌روی کنید. نصف فنجان پاستا تقریبا ۲۰۰ کالری دارد؛ بنابراین بهترین کار این است که پاستای کمی در بشقاب خود بکشید.

۳‌. ماست

ماست غنی از پروتئین و کلسیم است و مقدار زیادی قند دارد. بنابراین بهتر است نوعی از ماست را خریداری کنید که قند اضافه شده‌ی کمتری دارد.

۴. کره‌‌ی مغزها

مالیدن کره‌ی مغزها از جمله کره‌ی بادام‌زمینی و کره‌ی بادام روی میوه‌ها باعث دو چندان شدن خوشمزگی آن‌ها می‌شود. با این حال نباید فراموش کنید که فقط یک قاشق کره‌ی مغز حدود ۲۰۰ کالری دارد. کره‌ی مغزها سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم هستند، اما نباید از میزان کالری موجود در آن‌ها غافل شوید.

چرا استپ وزنی می کنیم

۵. حمص، پستو یا پنیر خامه‌ای

حمص، پنیر خامه‌ای و پستو همگی منابع عالی پروتئین و چربی‌های سالم به شمار می‌روند، با این حال می‌توانند کالری مصرفی شما را افزایش دهند. بنابراین در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

۶. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ

دو عدد تخم‌مرغ حاوی ۱۶۰ کالری است. بنابراین باید تعادل را در مصرف تخم‌مرغ رعایت کنید.

۷. سریل (cereal)

دو فنجان سریل یا غلات به همراه شیر به بدن ۲۰۰ کالری می‌دهد. خوردن یک کاسه سریل برای صبحانه گزینه‌ی خوبی به نظر می‌آید، اما باید حواستان به میزان کالری موجود در آن‌ها باشد.

۸. اسموتی میوه‌ای

اسموتی‌ها حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ هستند، اما از این موضوع غافل نشوید که قند زیادی هم دارند.

چرا استپ وزنی می کنیم

۲۴. با شکم خالی ورزش می‌کنید

تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که با شکم خالی ورزش می‌کنند، از عضلات (و نه چربی) کالری می‌سوزانند. دفعه‌ی بعد که می‌خواهید به باشگاه بروید یا در خانه ورزش کنید، از قبل یک وعده‌ی غذایی متعادل بخورید تا بدنتان توده‌ی عضلانی از دست ندهد. می‌توانید مقاله‌های زیر را بخوانید تا متوجه شوید قبل و بعد از ورزش کردن چه چیزی باید بخورید.

۲۵. بیرون غذا می‌خورید

غذاهای بیرون سرشار از چربی‌های ناسالم، کالری، نمک و سایر ترکیبات مضر هستند که همگی مانع از کاهش وزن می‌شوند. سعی کنید خودتان در خانه غذاهای سالم و متنوع درست کنید. اینکه هر از گاهی بیرون غذا بخورید ایرادی ندارد، اما این کار نباید تبدیل به عادت شود.

۲۶. بر عادت‌های بدتان غلبه نکرده‌اید

وقتی دارید به دنبال دلایل ناموفقیت در کاهش وزن می‌گردید، با خودتان صادق باشید. عادت‌های بد خود را شناسایی کرده و شروع به تغییر دادن آن‌ها کنید. عادت‌های منفی خود را ترک کرده و عادت‌های مثبت را در خود تقویت کنید. برای مثال اگر عادت دارید موقع غذا خوردن تلوزیون تماشا کنید، به‌تدریج این عادت خود را ترک کنید.

۲۷. در خوردن محصولات لبنی زیاده‌روی می‌کنید

زیاده‌روی در خوردن محصولات لبنی می‌تواند یکی از دلایل ناموفقیت شما در کاهش وزن باشد. در حقیقت محصولات لبنی هم خوب هستند و هم بد. محصولات لبنی برای بدنسازان و ورزشکاران مفید هستند. بهتر است تعادل را در مصرف محصولات لبنی از جمله ماست، پنیر و شیر رعایت کنید.

۲۸. هر روز فقط یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید

داشتن یک روتین ورزشی مشخص به فیت نگه داشتن بدن کمک می‌کند. با این حال نباید فقط یک نوع تمرین ورزشی را انجام دهید، بلکه باید خودتان را با انجام تمرینات ورزشی مختلف به چالش بکشید. با این کار ورزش کردن برایتان جذاب‌تر می‌شود.

چرا استپ وزنی می کنیم

۲۹. شدت تمرینات کاردیو که انجام می‌دهید پایین است

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن این است که تمرینات کاردیو را انجام دهید. البته شدت این تمرینات مهم است. دوچرخه‌سواری سبک یا پیاده‌روی کوتاه روی تردمیل کمک خاصی به شما در کاهش وزن نمی‌کند. روی تردمیل بدوید یا در کلاس‌های شنا ثبت‌نام کنید تا بتوانید وزن کم کنید. انجام تمرینات کاردیو به مدت ۶۰ دقیقه ۵ بار در هفته تمام آن چیزی است که برای لاغری به آن نیاز دارید.

۳۰. آنچه می‌خورید را ثبت نمی‌کنید

یک دفتر بردارید و در آن هر چه در طول روز می‌خورید را ثبت کنید. این کار یک روش خوب برای به دست آوردن میزان کالری مصرفی در طول روز به شمار می‌رود. ثبت غذای مصرفی روزانه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین از انجام این کار غفلت نکنید.
چرا استپ وزنی می کنیم

۳۱. دچار مقاومت به انسولین هستید

اگر یک سبک زندگی سالم را دنبال کردید، اما هیچ نتیجه‌ای در کاهش وزن نگرفتید، ممکن است دچار مقاومت به انسولین یا سندرم متابولیک باشید. بدن افراد مبتلا به مقاومت به انسولین به جای تبدیل کالری به سوخت، آن را ذخیره می‌کند. اگر گمان می‌کنید دچار مقاومت به انسولین یا سندرم متابولیک هستید، حتما با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

۳۲. غذایتان را درست نمی‌جوید

غذا خوردن آگاهانه نقش قابل‌توجهی در کاهش وزن دارد. باید مدت زمان کافی را به غذا خوردن اختصاص دهید. خوردن هر وعده‌ی غذایی باید دست‌کم ۲۰ دقیقه طول بکشد. آهسته و به اندازه‌ی متعادل (نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) غذا بخورید. اگر درست غذایتان را نجوید، دچار مشکلات زیادی می‌شوید. بنابراین هر لقمه را درست بجوید.

چرا استپ وزنی می کنیم

حرف آخر

کاهش وزن فرآیندی است که به‌راحتی به دست نمی‌آید. بنابراین نباید گول تبلیغاتی را بخورید که ادعا می‌کنند به شما در کاهش وزن در مدت زمان کوتاه کمک می‌کنند. گاهی اوقات هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام می‌دهید، اما هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید. این موضوع باعث می‌شود امیدتان را از دست دهید و بی‌خیال همه چیز شوید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که کاهش وزن چیزی نیست که زود به دست بیاید. باید صبر داشته باشید. گاهی اوقات بعضی از چیزها مانع از کاهش وزن می‌شوند. آگاهی از این چیزها می‌تواند به شما کمک کند بتوانید وزن خود را کم کنید.

همچنین می توانید از پک لاغری اورگانیک و طبیعی ما نیز جهت کاهش وزن اصولی و منظم استفاده کنید.