سیر سیاه چیست؟ | طرز تهیه سیر سیاه | خواص سیر سیاه | عوارض سیر سیاه | سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه یک نوع سیر بسیار خاص است که برای مدت زمان خاصی تخمیر شده است. این چیزی نیست که بتوانید در هر فروشگاهی بخرید، و قطعا چیزی نیست که بتوانید در خانه درست کنید.

سیر سیاه فقط با تخمیر سیر کهنه معمولی به روش خاصی برای ماه ها یا سال ها متوالی به دست می آید. نتیجه یک نسخه سیاه شده کمی تلخ، اما فوق العاده خوش طعم و مورد علاقه شما است.

 درواقع این نوع سیر فراورده ای است که از تخمیر سیر معمولی در حرارت و رطوبت کنترل شده تهیه می‌شود. طی این روند سیر را بین ۶۰ تا ۹۰ روز در دمای تقریبی ۶۰ تا ۷۷ درجه سانتی گراد نگهداری می‌کنند. پس از آن سیر حالت ژله ای پیدا می‌کند، مزه آن شیرین شده و رنگ آن سیاه می‌شود. این فراورده خاصیت انرژی زایی دارد و معمولاً از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده در غذاها استفاده می‌شود. این فراورده برای اولین بار توسط کره ای‌ها برای مصارف دارویی تولید گردید. گاهی اوقات از آن در تهیه نوشابه‌های انرژی زا یا شکلات سیر سیاه نیز استفاده می‌شود.

ترکیبات سیر سیاه

سیر سیاه دارای مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنول ، فلاونوئیدها ، مشتقات تترا هیدرو β-کاربولین و ترکیبات ارگانوسولفور از جمله S-allyl-cysteine و S-allyl-mercaptocysteine در مقایسه با سیر تازه است. توجه داشته باشید که تخمیر نه تنها باعث تغییر در اجزای تغذیه ای و خصوصیات حسی می شود ، بلکه باعث افزایش فعالیت سیر سیاه می شود. شواهد رو به رشدی که نشان دهنده اثرات درمانی سیر سیاه از جمله ضد سرطان ، ضد چاقی ، سیستم ایمنی بدن ، هیپولیپیدمی ، آنتی اکسیدان ، محافظت کننده سلولهای کبدی ، درمان بیماری های تنفسی و آسم و محافظت کننده عصبی،ديابت نوع ٢، درمان زود انزالی و عدم نعوظ در آقایان هستند ، در چند دهه گذشته گزارش شده است.

در بین محصولات فرآوری سیر ، سیر سیاه به عنوان یکی از شناخته شده ترین غذاهای کاربردی موجود در بازار جهانی می باشد. در مقایسه با سیر خام ، سیر سیاه دارای رنگ معمولی سیاه ، طعم شیرین و بافت جویدنی و بدون بو است.

تاریخچه سیر سیاه

سیر سیاه چیست؟

مردم کشورهای آسیایی مانند تایلند ، کره جنوبی و ژاپن سیرهای سیاه را به عنوان یک غذای سنتی قرن ها تولید و استفاده کرده اند ، اما در دهه های اخیر وارد بازار جهانی شده است. به طور خلاصه ، سیر سیاه با تخمیر کل پیاز سیر تازه در رطوبت بالا و درجه حرارت تولید می شود که به نوبه خود باعث می شود سیر به واسطه مجموعه ای از واکنش های غیر آنزیمی از جمله واکنش میرلارد ، اکسیداسیون فنل ها و کارامل شدن سیاه شود. هنگامی که سیر تحت تخمیر قرار می گیرد ، نه تنها خصوصیات فیزیولوژیکی سیر تغییر می یابد ، بلکه غلظت ترکیبات فعال زیستی نیز بهبود می یابد در نتیجه ، سیر سیاه از بافت الاستیک و جویدنی و همچنین طعم شیرین و بدون عطر و طعم اهمی سیر برخوردار است .

سیر سیاه به دلیل خوش طعم بودن و فراوان بودن ترکیبات فعال زیستی ، با رشد چشمگیر تقاضای مصرف در طی سالهای اخیر به یکی از معروف ترین و برجسته ترین محصولات موجود در مواد مغذی و عملکردی مواد غذایی تبدیل شده است. علاوه بر این ، سیر سیاه در بهبود روند تولید و همچنین نوآوری محصولات جدید پردازش سیر سیاه توجه مصرف کننده را به خود جلب کرده است. اخیراً برخی از محصولات فرآوری شده سیر سیاه مانند ملاس سیر سیاه ، پوره ، خمیر ، عصاره و قرص های مکمل در ویتنام و بازار جهانی معرفی شده اند.

سیر سیاه چیست؟

طلای سیاه

به گزارش تسنیم؛ دکتر سعید مرادی پور متخصص تغذیه با اشاره به خواص “سیر سیاه” اظهار کرد:  با توجه به ارزش غذایی و تاثیرات سیر سیاه، توصیه میکنیم تا این ماده ارزشمند را در رژیم غذایی خود بگنجانید چرا که سیر سیاه ضمن جلوگیری از بیماریهای قلبی، باعث کاهش  فشار خون  شده و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در مقایسه با سیر خام، سیر سیاه، یک رنگ سیاه معمولی، مزه شیرین و بافت جویدنی بدون بوی زننده دارد.

سیر سیاه

وی یادآور شد: سیر سیاه دارای مقادیر فراوانی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند پلی فنولها، فلاونوئیدها، مشتقات تتراهیدرو-β-کاربولین و ترکیبات ارگانوسولفور در مقایسه با سیر تازه است؛ توجه داشته باشید که تخمیر نه تنها باعث تغییر در اجزای تغذیه ای و خصوصیات حسی میشود بلکه باعث افزایش فعالیت سیر سیاه نیز میشود.

مرادی پور خاطرنشان کرد:  شواهدی مبنی بر اثرات درمانی سیر سیاه از جمله ضد سرطان، ضد چاقی، سیستم ایمنی بدن، هیپولیپیدمی، آنتی اکسیدان، محافظت کننده سلولهای کبدی و اثرات محافظت کننده عصبی در چند دهه گذشته گزارش شده است؛ سیر سیاه به عنوان یک عامل مهم چربی سوز و کاهش وزن شناخته می‌شود.

این متخصص تغذیه متذکر شد: “سیر سیاه” می تواند تا حدی از پیری زودرس نیز جلوگیری کند؛ مطالعات نشان می دهد در پیشگیری و درمان بیماریهای تنفسی و آسم، کاهش استرس، سرماخوردگی، آلرژی و سرطان نیز موثر است.

مرادی پور با اشاره به خاصیت کلاژن سازی “سیر سیاه” افزود: جوانان خلاق ایرانی خط تولید سیر سیاه  را در کشور طراحی و بومی سازی کرده اند؛ این ماده برای ورم مفاصل و دردهای ماهیچه ای نیز می تواند مفید باشد و خاصیت انرژی زایی دارد.

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه و ایمنی بدن

وی گفت: افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، با خوردن این خوراکی، سیستم دفاعی بدن خود را تقویت میکنند؛ مردم کشورهای آسیایی مانند تایلند، کره جنوبی و ژاپن قرنهاست که سیر سیاه را  به عنوان یک غذای سنتی تولید و استفاده میکنند.

“سیر سیاه” فرآورده ای است که از تخمیر سیر معمولی در حرارت و رطوبت کنترل شده تهیه می‌شود؛ طی این فرایند، سیر را بین 60 تا 90 روز در دمای تقریبی 60 تا 77 درجه سانتی گراد نگهداری می‌کنند؛ پس از آن سیر حالت ژله ای پیدا می‌کند، مزه آن شیرین شده و رنگ آن سیاه می‌شود.

جهت سفارش سیر سیاه دکتر بیز کلیک کنید.

سیر سیاه چیست؟